خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خود پنداره تحصیلی در رابطه آموزش ترغیبی و اشتیاق به مدرسه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی-علّی و از جمله پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی مدارس شهر سقز به تعداد 2485 میباشند. از طریق جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای نمونهای به تعداد 360 نفر انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه آموزش ترغیبی (ITS) آموس، پورکی و توبیاس (1984)، پرسشنامه خودپنداره تحصیلی یسن چن (2004) و اشتیاق به مدرسه ونگ و همکاران (2011) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین آموزش ترغیبی با خودپنداره تحصیلی، آموزش ترغیبی با اشتیاق به مدرسه، خودپنداره تحصیلی با اشتیاق به مدرسه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که خودپنداره تحصیلی در رابطه بین آموزش ترغیبی و اشتیاق به مدرسه نقش میانجی ایفا میکند. با توجه به این نتایج میتوان گفت که توجه به آموزش ترغیبی در آموزش و پرورش میتواند باعث افزایش خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه شود.
The purpose of this study is to investigate the relationship between invitational education and school engagement with the mediating role of academic self-concept of the sixth-grade students in 1396-97 academic year in Saqqez. The research method is correlation. The statistical population of this study includes 2485 students of the 6th grade elementary school in the city of Saqqez. Through the Krejci and Morgan table and cluster sampling method, the sample size was set at 360 people. To collect data, Amos, Pourki and Tobias (1984) invitational education questionnaire, Yi-Hissn Chen (2004) educational self-concept questionnaire and Wang et al. (2011) school engagement were used. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics were used in SPSS 22 and Amos 18. The results of this study show that there is a positive and significant relationship (P<0.05) between invitational education and academic self-concept (r=0.394), between invitational education and engagement in school (r=0.413), and between self-concept and engagement in school (r=0.565). Also, the results suggest that educational self-concept has a mediating role in the relationship between invitational education and engagement in school (β =0.306).