خلاصة:
تعلیم و تربیت یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که پیشرفت جامعه به سمت آرمانها به آن وابسته است. در میان مولفههای نظام تعلیم و تربیت، معلم نقش کانونی را بر عهده دارد. به همین دلیل بررسی عوامل موثر یر رضایت شغلی معلم به عنوان یکی از عناصر کیفیت بخش به عملکرد وی، قابل توجه است که شیوۀ استخدام معلمان یکی از این عوامل است. هدف این پژوهش، مقایسۀ تاثیر شیوههای جذب و استخدام معلم بر میزان رضایت شغلی بوده است. به این منظور، رضایت شغلی نومعلمان جذب شده از طریق دورههای چهار ساله تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان، با نومعلمان جذب شده از مسیر آزمون استخدامی با یکدیگر مقایسه شدند. پژوهش حاضر، کاربردی است و با روش علّی-مقایسهای انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ معلمان جدیدالورود با 1 تا 5 سال سابقه تدریس در شهر اصفهان بوده است. تعداد 120 نفر شامل 61 نومعلم فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان و 59 نومعلم جذب شده از طریق آزمون استخدامی با روش سرشماری به عنوان نمونۀ مورد مطالعه انتخاب شدند. جهت بررسی رضایت شغلی از پرسشنامۀ استاندارد بری فیلد و روث (1951) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شد و روایی با نظر متخصصان تایید شد. نتایج تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که میزان رضایت شغلی نومعلمان جذب شده از دورۀ تربیت معلم 4 سالۀ دانشگاه فرهنگیان، نسبت به نومعلمان جذب شده از طریق آزمون استخدامی بیشتر است.
Education is one of the most impo rtant social institutions on which the progress of society towards ideals depends on it. Among the components of the education system, the teacher plays a central role. Therefore, the study of effective factors in teacher job satisfaction as one of the quality-enhancing elements of his perform ance is significant that the method of recruitment and employing teachers is one of these factors. This study aimed to compare the effect of teacher recruitment and employment methods on job satisfaction. Thus, job satisfaction of new teachers recruited through four-year teacher training courses at Farhangian University were compared with new teachers recruited through the recruitment test. The present study was applied, and the research method was causal-comparative. The research population included all new teachers with 1 to 5 years of teaching experience in Isfahan and from which 120 people, including 61 graduate teachers of Farhangian University and 59 new teachers recruited through the employment test was selected by the census method as the research sample. The Barry Field and Ruth (1951) standard questionnaire was used to assess the job satisfaction. Chronb ach's alpha was used to examine the questionnaire's reliability (α =0.86). and its validity was confirmed by experts. The results of two-way analysis of variance showed that the level of job satisfaction of new teachers recruited from the 4-year teacher training course of Farhangian University is higher than the number of new teachers recruited through the recruitment test.