خلاصة:
با توجه به چالشهای سرمایهگذاریهای جدید مدیریت جبران خدمات اصلیترین دغدغه مدیران و مدیریت منابع انسانی در نظر گرفته میشود. بنابراین طراحی برنامههای جبران خدمات مؤثر یکی از مهمترین اقدامات مدیریت منابع انسانی، در جذب و نگهداری نیروی انسانی و درنتیجه موفقیت بیشتر سازمان است زیرا که به دست آوردن و حفظ مزیت رقابتی سازمانها بیش از هر چیزی درگرو جذب و حفظ نیروی انسانی شایسته و متناسب با اهداف سازمانی است. با توجه به اهمیت جبران خدمات در سازمانها هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و سطحبندی مؤلفههای جبران خدمات اعضای هیئتعلمی است.در این پژوهش جهت شناسایی و سطح بندی مولفهها از روش ترکیبی مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. ابتدا مدلهای جبران خدمات صاحبنظران مورد بررسی قرارگرفتند و مهمترین مؤلفهها شناسایی شدند، با استفاده از دو پرسشنامه مجزا بر اساس نظر خبرگان 19 مولفه نهایی تأیید و در6 سطح قرار گرفتند.مؤلفههای تعدیل هزینه زندگی، جایگاه و اعتبار سازمانی، اعطای مشوقها، تقدیر مالی و پاداشهای نقدی بر اساس عملکرد و استقلال در کار در سطح 1 تاثیر پذیرترین مؤلفهها هستند که همه مولفههای جبران خدمات به طور مستقیم و غیر مستقیم منجر به این4 مولفه میشوند. دو مؤلفه حقوق پایه و کار چالشی در سطح6 سنگ زیربنای مدل جبران خدمات اعضای هیئت علمی عمل میکنند و تقویت این دو مولفه، بهبود و ارتقا در سیستم جبران خدمات را به همراه دارد یا هرگونه تحول اساسی و بهبود یک سیستم جبران خدمات باید از طریق این مولفه ها صورت بگیرد از اینرو این دو مولفه به عنوان موثرترین مولفهها هستند.
Given the challenges of new ventures, management of total rewards considered as the main concern for HRMS and management. In this regard, designing effective compensation programs is one of the most important measures of HRM plays an important role in attracting, retaining HRS and thus the success of the organization, because achieving and maintaining the competitive advantage of organizations depends on attracting and retaining Qualified HRS and commensurate with organizational goals .According to the importance of compensations in organizations. The main purpose of this study is identification and classification of compensation components for faculty members.in this research, qualitative-quantitative interpretive structural modeling was used to identify and prioritize the components.at first, experts compensation models were examined and the most important components were identified. By Using two separate questionnaires based on the experts opinions19 final components were approved and placed at 6 levels.The components of COLAS, organizational status and prestige, incentives, financial and cash rewards based on performance and independence at work are expressed at the first level as the most effective components and all of the components lead directly and indirectly to these 4 components. two components of base pay and challengment job at the sixth level act as the cornerstone of the faculties' compensation system model, and strengthening these two components will lead to improvements in the compensation system or any fundamental change and improvement in a compensation system, must be done through these components and these are expressed as the most effective component in the compensation system.