خلاصة:
ظهور و گسترش جهانی ویروس کرونا با نام رمز کووید-19، یکی از بزرگترین چالشها در روزگار ماست. همهگیری این بیماری سبب ایجاد مشکلاتی در حوزههای قراردادی مختلف گردیده است. یکی از این حوزه ها، بخش انرژی و قراردادهای خریدوفروش ال. ان. جی است که به دنبال اقدامات مهارکنندة دولتهای مختلف با کاهش تقاضا و افزایش نگرانیهایی دربارة اجرای تعهدات شده اند. این مشکلات باعث شد طرفین قرارداد به بندهای فورسماژور متوسل گردند. دربارة اینکه آیا کووید-19 فورسماژور شمرده میشود یا خیر، دیدگاه های متفاوتی وجود دارد؛ در نگاه اول، به نظر می رسد این بیماری و پیامدهای آن می تواند در قامت یک فورسماژور ظاهر شود و معیارهای آن را برآورده کند، اما وجود اصولی مانند اصل تقدّس قراردادها و وجود ظرفیتهایی مانند شرط دریافت یا پرداخت و انحراف مقصد در قراردادهای فروش ال. ان. جی میتواند به مدیریت پیامدهای این ویروس بینجامد و طرح ادعای فورسماژور را در این قراردادها با چالش روبهرو سازد.
AbstractThe global emergence of the coronavirus called COVID-19 is one of the greatest challenges of our time. The outbreak of this disease has caused problems in various areas of contracts. One of these areas is the energy sector and LNG sales contracts, which due to the restraining measures of various governments, has faced a decrease in demand and an increase in contractual concerns about the implementation of obligations in existing LNG purchase and sale contracts, especially gas and oil supplies. There are differing views on whether the COVID-19 is an instance of force majeure. It seems that in the first place, this disease and its consequences can appear as a force majeure and meet its standards, but there are principles such as the principle of sanctity of contracts and the existence of capacities such as the condition of receiving or paying and deviating from the destination. In LNG sales contracts, it can lead to managing the consequences of the virus and challenge the force majeure claim threin.
ملخص الجهاز:
ک: Clause 14 of the SPA between Sabine Pass Liquefaction LLC and Korea Gas Corporation, 30 January 2012 )available at: https://www.
جي که از يک سو، اغلب بين دولت ها، آژانس ها يا شرکت هاي دولتي و شرکت هاي نفتي بين المللي منعقد مي شود و از سوي ديگر، با توجه به اين موضوع که در وضعيت کرونا، خود دولت هاي ميزبان ، قوانين و مقررات محدودکننده اي هم چون منع آمدوشد، تعطيلي کارخانه ها، تعطيلي حمل ونقل و مسافرت ها را وضع کردند، بسيار مهم است و اين پرسش را مطرح مي سازد که آيا سازمان ها و شرکت هاي دولتي که داراي شخصيت حقوقي بوده و قادر به تجارت و انعقاد قراردادهاي حقوق خصوصي هستند، مي توانند براي فرار از تعهدات قرارداد خود به فورس ماژور ناشي از دخالت دولت متبوع خود در اجراي قرارداد (مانند صدور مقررات و دستورالعمل هاي محدودکننده ) استناد کنند؟ در پروندٔە سي چرنيکو به طرفيت روليمrکس ٢ که شامل قرارداد تأمين شکر بين شرکت دولتي روليمrکس لهستان و يک شريک قراردادي خصوصي بود، شرکت دولتي لهستان به دليل ممنوعيت صادرات شکر توسط دولت لهستان به تعهدات خود در زمينۀ تأمين شکر عمل نکرد.
com/fr/actualites/the-impact-of-the-new-coronavirus-covid-19-on- contractual-obligations-force-majeure-or, )Accessed 5 january 2023(.
com/articles/1247694/coronavirus- brings-force-majeure-claims-to-lng-contracts, )Accessed 3 january 2023(.