خلاصة:
رفتار سازمانی مثبت با بهره مندی از ابزار جدید مدیریتی یعنی سرمایه روانشناختی علاوه بر سرمایه انسانی و اجتماعی قادر به خلق مزیت رقابتی پایدار برای سازمان های معاصر است. با توّجه به اهمیّت موضوع رفتار سازمانی مثبت پژوهش حاضر کوشیده است به طراحی و بررسی مدل رفتار سازمانی مثبت گرای مبتنی بر رفتار اجتماعی مطلوب کارکنان در شرکت های آب و فاضلاب بپردازد. پژوهش حاضر که با استفاده از روش ترکیبی و روش داده بنیاد است،با استفاده از ابزار پرسشنامه و مصاحبه و آزمون به رائه مدل پرداخته است. به منظور پایایی و ارزیابی سنجه های پرسش نامه ضریب کاپا 0.65 بیانگر توافق مناسب از مصاحبه انجام شده است.نتایج حاصل از الگوی بدست آمده نشان می دهد که جوسازمانی مثبت، فرایندهای صحیح استخدامی و شفافیت ارتباطات سازمانی به ترتیب با میانگین وزنی، 7.75و 7.66 ، به عنوان مهمترین عامل علّی اثرگذار و عامل عدم توجه به مدیریت مشارکتی با میانگین وزنی8.31 به عنوان مهمترین مداخله گر و همچنین تقویت انعطاف پذیری منابع انسانی و تعالی سازمانی به ترتیب با میانگین وزنی، 7.25 و7.21 به عنوان مهمترین پیامدهای رفتار سازمانی مثبت گرا مبتنی بر رفتار اجتماعی مطلوب کارکنان آب و فاضلاب کشوراست.
Positive organizational behavior with the benefit of new management tools, namely psychological capital in addition to human and social capital is able to create a sustainable competitive advantage for contemporary organizations. Considering the importance of the topic of positive organizational behavior, the present study has tried to design and study a model of positive organizational behavior based on the desired social behavior of employees in water and wastewater companies. The present study, which is based on the combined method and data method, presented the model using a questionnaire, interview and test. In order to validate and evaluate the measures of Kappa coefficient of 0.65, an appropriate agreement was reached from the interview. , As the most important causal factor and the factor of not paying attention to participatory management with an average weight of 8.31 as the most important intervener and also strengthening human resource flexibility and organizational excellence with average weight, 7.25 and 7.21 as the most important consequences of organizational behavior, respectively. Positive is based on the favorable social behavior of the country's water and sewage workers.