خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل و مولفه های مورد نیازمدل پارادایمی آموزش - مهارت رشته حسابداری است. این پژوهش از روش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی و روش توصیفی-استنتاجی استفاده شده است. در مرحله اول که جنبه کیفی دارد از روش مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته تا رسیدن به حد اشباع نظری (تعداد 10 نفر) با اساتید خبره، شاغلین حرفهای اعم از مدیران مالی شرکتهای بزرگ، تحلیلگران مالی بورس اوراق بهادار و حسابداران و حسابرسان خبره انجام شد درنهایت مصاحبهها با استفاده از روش گراندد تئوری و نرم افزار Maxqda کدگذاری شد. مولفههای نهایی آموزشی و مهارتی از دیدگاه جامعه آماری در 5 طبقه عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها شناسایی گردید وبر اساس روش داده بنیاد استراوس کوربین مدل پارادایمی تحقیق طراحی گردید و مدل پارادایمی در بخش معادلات ساختاری نیز اعتباریابی گردید. ارزیابی ضریب کاپا (647/0) بیش از مقدار قابلقبول به دست آمد،این مقدار به معنای پایایی پژوهش است. نتایج تحقیق حاکی است، با توجه به اینکه میزان توانایی عملی دانش آموختگان حسابداری از نظر دانشگاهیان و حسابرسان متفاوت می باشد، با شناسایی عوامل و مولفه های مورد نیاز مدل پارادایمی آموزش- مهارت و اجرای آن در محیط دانشگاه ها و بازار کار، دیدگاههای دانشگاهیان و حسابرسان را در مورد میزان توانایی دانش آموختگان رشته حسابداری بهم نزدیک کرد، چرا که با نزدیک شدن این گروهها و همکاری مستمر می توان شرایط تربیت حسابداران و حسابرسان حرفه ای و متخصص را فراهم کرد و موجب عملکرد آنها در بازار شد.
The main purpose of this research is to investigate the required factors and components of the paradigm model of education-skills in the field of accounting. This research has used documentary method and qualitative content analysis with comparative approach and descriptive-inferential method. In the first stage, which has a qualitative aspect, semi-structured individual interviews conducted until reaching theoretical saturation (10 people) expert professors, professionals including financial managers of large companies, financial analysts of the stock exchange, and certified accountants and auditors. Interviews were coded using grounded theory method and Maxqda software. final educational and skill components from the point of view of the statistical population were identified in 5 categories of causal factors, contextual factors, intervening factors, strategies and consequences, and based on the data method of the Strauss Corbin Foundation, research paradigm model was designed and the paradigm model lso validated in the structural equations section. The evaluation of kappa coefficient (0.647) was more than the acceptable value, this value means the reliability of the research. research results indicate, Considering that the level of practical ability accounting graduates is different from the point view of academics auditors, by identifying the required factors and components education-skill paradigm model and implementation environment of universities labor market, views of academics and auditors about level ability of the graduates accounting field was brought together, because closeness these groups and continuous cooperation, the conditions training of professional and expert accountants and auditors can be provided and their performance in the market can be provided.