خلاصة:
کشورهایی که دسترسی به دریا دارند و توانستهاند از این موقعیت و پتانسیل استفاده کنند، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب مینمایند که سبب توسعه این کشورها شده است. در کشور ما نیز استانهای شمالی و جنوبی، از این پتانسیل برخوردارند. استانهای شمالی با توجه به موقعیت آب و هوایی متفاوت، وجود خطه سرسبز و جنگلی و دسترسی قشر عظیم جمعیت، توانستهاند که پیشرفتهای بیشتری در زمینه گردشگری داشته باشند. در جنوب کشور نیز جزیزه کیش، یک نمونه موفق در جذب گردشگر دریایی است. اما بهرغم وجود 85 درصد از طول سواحل در جنوب کشور، استانهای جنوبی، نتوانستهاند از این پتانسیل استفاده نمایند. یکی از این استانها، خوزستان بوده، که به نسبت بقیه استانهای ساحلی جنوبی، از دسترسی بهتری برخوردار است ولی نتوانسته به خوبی از امکانات استفاده نماید. هدف این پژوهش، بررسی جایگاه استان خوزستان در بین استانهای ساحلی جنوبی در گردشگری با تأکید بر گردشگری دریایی، و با بهرهگیری از شاخصها، زیرشاخصها و مؤلفههای مختلفی برای مقایسه پتانسیلها و ظرفیتهای این استانها و با استفاده از روش تاپسیس (TOPSIS)، در سال 1397 میباشد. نتایج برای این سال، حاکی از آن است که استان خوزستان در شاخص گردشگری دریایی بعد از استان هرمزگان، در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن، استانهای بوشهر و سیستان و بلوچستان قرار میگیرند. استان خوزستان در شاخص دسترسی و شاخص جاذبه گردشگری غیردریایی در رتبه اول، در شاخص زیرساخت و شاخص تعداد گردشگران دریایی در رتبه دوم و در شاخص جاذبه گردشگری دریایی، دارای رتبه چهارم در بین چهار استان ساحلی جنوبی است. قابل ذکر میباشد که به دلیل محدودیت در دسترسی به آمار و اطلاعات سالهای دیگر، دوره بررسی یکساله در نظر گرفته شده است و نتایج، قابل تعمیم به سالهای دیگر نیست.
Marine tourism attracts a lot of tourists every year for the countries that have access to the sea and have been able to use this opportunity and potential, and has led to the development of these areas. In Iran, the northern and southern provinces also have this potential. The northern provinces have been able to make more progress in the field of tourism due to the different climatic conditions, the existence of green and forested areas and the access of a large population. In the south of the country, Kish Island is a successful example in attracting sea tourists. 85% of the length of the coast is in the south of the country, the southern provinces have not been able to use this potential. One of these provinces is Khuzestan, which has better access than the other southern coastal provinces, but has not been able to use it well. This study aims to investigate the position of Khuzestan among the southern coastal provinces in tourism with emphasis on marine tourism, from various indicators, sub-indicators and components to compare the potentials and capacities used in these provinces and using the method TOPSIS benefits.The results show that Khuzestan is in the second place after Hormozgan province and then Bushehr and Sistan and Baluchestan provinces are located. Khuzestan ranks first in the access and non-marine tourism attraction , second in the infrastructure index and number of marine tourists and fourth in the marine tourism attraction index among the four southern coastal provinces.
ملخص الجهاز:
دو فصلنامه تحلیلهای اقتصادی توسعه ایران دانشگاه الزهرا دوره 8، شماره 2، شماره پیاپی 22، پاییز و زمستان 1401 صفحات 44-19 بررسی جایگاه گردشگری دریایی و توسعه منطقهای استان خوزستان در مقایسه موردی با استانهای ساحلی جنوب کشور با روش تاپسیس 1 یعقوب اندایش 2 ، سید مرتضی افقه 3 و قاسم عباسنژاد 4 تاریخ دریافت: 26/03/1400 تاریخ پذیرش: 16/08/1400 چکیده کشورهایی که دسترسی به دریا دارند و توانستهاند از این موقعیت و پتانسیل استفاده کنند، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب مینمایند که سبب توسعه این کشورها شده است.
"/> ( 9 antavell Mathieson & Wall Mosse Pearce Gunn Clarke & Godfery Kim & Chen Oh Toh et al.
ﺍﻣﺎﻧﭙﻮﺭ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﺍﻥ (1392) و ﺣﺎﺟﻲﻧﮋﺍﺩ و طولابی نژاد (1392) با روش تاپسیس به ترتیب شهرستانهای استان خوزستان و شهرستانهای استان مازندران را رتبهبندی نمودهاند ولی تا کنون با تاکید بر گردشگری دریایی، مطالعهای برای استانهای جنوبی ایران صورت نگرفته است که این مهم، هدف پژوهش ح Wang Li Zhong et al.
ویژگیهای جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی چهار استان ساحلی جنوبی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منابع: * مرکز آمار ایران ** سالنامه آماری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران 1397 طبق بررسی مبانی نظری و ادبیات پژوهش، متغیرهای مختلفی میتوانند بر پتانسیل گردشگری دریایی اثرگذار باشند.
محاسبه شاخص دسترسی (کیلومتر به ازای هر نفر) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} دادههای مؤلفههای شاخص جاذبههای گردشگری دریایی بر اساس منابع آماری مختلف و سالنامه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و آمارنامه صنایع دریایی، استخراج شده است.