خلاصة:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بازنمایی و تحلیل گفتمانهای جنسیتی حاکم بر ورزش زنان با رویکرد جامعهشناختی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیق کیفی و با استفاده از روش تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام گردید. براین اساس، 150 مقاله پژوهشی معتبر بهصورت نمونهگیری هدفمند و بر اساس اشتراک مفهومی، مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. بهطورکلی، از 11 مضمون پایه (اصلی)، 3 مضمون سازمان و درنهایت تم فراگیر استخراج شد که شبکه مضامین مرتبط با گفتمانهای جنسیتی حاکم بر ورزش زنان را ترسیم و تحلیل میکند. روش اعتبارسنجی پژوهش نیز بر اساس ارائه و بازخورد نتایج پژوهش به صاحبنظران برای تائید نهایی آن اعمال گردید. یافتهها: بر اساس، تحلیل مضمون دادههای پژوهش، سه مضمون پایه شامل حاکمیت هنجارهای جنسیتی در ورزش، بازنمایی رسانهای ورزش زنان و تبعیض جنسیتی در ورزش شناسایی شدند که توانستند مضمون مرکزی گفتمانهای جنسیتی حاکم بر ورزش زنان را آشکار سازند. نتیجهگیری: بر اساس سه مضمون پایه، تغییر در نقشها، نگرشها و باورهای جامعه به ورزش زنان میتواند به تغییر حاکمیت هنجارهای جنسیتی در ورزش؛ بازنمایی کمی و کیفی ورزش زنان در رسانهها و شبکههای اجتماعی به عینیتبخشی مناسب مشارکت زنان؛ و درنهایت استقرار برابری جنسیتی در حقوق و مزایا، منابع، آموزش و مدیریت میتواند منجر به درک بهتر ورزش زنان و درنتیجه، ایجاد سیاستها و برنامهریزیهای راهبردی در این زمینه راهگشا باشد.
Objective: Deep analysis of issues of women in sport and especially in the sociology of sport, have always been among scientific approaches and paradigms, and one of the most special discourses in sport is its gender issues. Therefore, the purpose of this research is to represent and analyze gender dominant discourses in women's sports with a sociological approach.
Methodology: The current research was qualitative research and used thematic analysis method. Therefore, 150 valid research articles were analyzed and coded based on conceptual commonality and purposive sampling technique. The textual data with these samples continued until the researcher reached the theoretical saturation stage. The research data were classified in the form of analysis of the topics related to the discourses. In general, from 11 basic (main) themes, 3 organizing themes and finally a semantic theme were extracted, which draws and analyzes the network of themes related to gender dominant discourses in women's sports. The research validation method was also applied based on the presentation and feedback of the research results to the experts for its final approval.
Results: Based on the theme analysis of the research data, three basic themes including the domination of gender norms in sports, media representation of women's sports and gender discrimination in sports were identified, which were able to represent the central theme of gender dominant discourses in women's sports. In a general view, it can be seen that all the themes extracted at the middle level and the basic concepts at the micro level are all related and there is a close relationship between these categories for drawing gender discourses in women's sports. Based on the network of drawn themes, it can be concluded that the sum of these themes can well represent the semantic theme.
Conclusion: Based on three basic themes, the change in the roles, attitudes and beliefs of the society towards women's sports can change the dominance of gender norms in sports; Quantitative and qualitative representation of women's sports in the media and social media to make appropriate objectification of women's participation; And finally, the establishment of gender equality in rights and benefits, resources, education and management can lead to a better understanding of women's sports and, as a result, create policies and strategic plans in this field.
ملخص الجهاز:
نتيجه گيري: بر اساس سه مضمون پايه ، تغيير در نقش ها، نگرش ها و باورهاي جامعه به ورزش زنان ، ميتواند به تغيير حاکميت هنجارهاي جنسيتي در ورزش ؛ بازنمايي کمي و کيفي ورزش زنان در رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي به عينيت بخشي مناسب مشارکت زنان ؛ و درنهايت استقرار برابري جنسيتي در حقوق و مزايا، منابع ، آموزش و مديريت ميتواند منجر به درک بهتر ورزش زنان و درنتيجه ، ايجاد سياست ها و برنامه ريزيهاي راهبردي در اين زمينه شود.
Ideology of hegemonic masculinity 227 گفتمان هاي جنسيتي حاکم بر ورزش زنان بر اساس رويکرد جامعه شناختي براي شناسايي و بررسي مهم ترين مؤلفه ها و سازه هاي اجتماعي-فرهنگي در اين زمينه است .
کدگذاري و تحليل مضمون داده ها نشان داد زنان هويت هاي بدني خود را در ورزش شکل مي دهند و همچنين ، بين هويت ورزشي و نقش جنسيتي بازيکنان حرفه اي ارتباط تنگاتنگي برقرار است (٢٠١٨ ,Ghorbani and Hosseini(.
The influence of sex stereotype and gender roles on participation and performance in sport and exercise: Review and future directions.
Women play sport, but not on TV: A longitudinal study of televised news media.
Athletic body stereotypes in the academic training of students in the Physical Activity and Sport Sciences.
Effects of gender stereotype threat on Women's performance in physical and sport activities: A meta-analysis.
Gender discrimination of women in sports: An analysis of its perspectives.