خلاصة:
هدف این مقاله بررسی تأثیر رفتار اجتناب از پیشبینی زیان بهعنوان یک رفتار فرصتطلبانه بر پیشبینی خوشبینانه توسط مدیریت است. ازاینرو، ابتدا تأثیر رفتار اجتناب از پیشبینی زیان بر پیشبینی خوشبینانه مدیریت بررسی و سپس عکسالعمل بازار نسبت به پیشبینی شرکتهایی که چنین رفتاری داشتهاند در سالهای 1387 تا 1390 با نمونهای متشکل از 194 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از دادههای پانل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر این است که مقدار زیادی از سوگیری خوشبینانه بهوسیله رفتار اجتناب از پیشبینی زیان توضیح داده میشود و بازار نسبت به پیشبینی سود شرکتهایی که دارای رفتار اجتناب از پیشبینی زیان هستند واکنش مثبت نشان میدهد بنابراین این رفتار را تشخیص نداده و اطلاعات جدید پیشبینی سود را تنزیل نمیکند.
The purpose of this paper is to examine the effect of loss forecast avoidance as an opportunistic behavior on management forecast optimism. Therefore, we initially investigate the effect of loss forecast avoidance on management forecast optimism. then, market reaction to loss forecast avoiding behavior firms will be assessed. Data are collected from a sample contained 194 firms listed in TSE (2003-2011). Findings show that an important part of optimism evidenced in management forecasts are explained by loss forecast avoiding behavior. Moreover, market cannot recognize loss forecast avoiding behavior and does not discount the new forecast information.
ملخص الجهاز:
از این رو، ابتدا تأثیر رفتار اجتناب از پیش بینی زیان بر پیش بینی سود خوش بینانه مدیریت بررسی شد و سپس عکس العمل بازار نسبت به پیش بینی شرکت هایی که چنین رفتاری داشته اند در سال های ١٣٨٧ تا ١٣٩٠ با نمونه ای متشکل از ١٩٤ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از داده های پانل مورد بررسی قرار گرفت .
نتایج پژوهش بیانگر این است که مقدار قابل توجهی از سوگیری خوش بینانه موجود در پیش بینیهای سود مدیران به وسیله رفتار اجتناب از پیش بینی زیان توضیح داده میشود و بازار نسبت به پیش بینی سود شرکت هایی که دارای رفتار اجتناب از پیش بینی زیان هستند واکنش مناسب نشان نمیدهد.
به طور خاص ، این مقاله در پی بررسی این موضوع است که آیا رفتار اجتناب از پیش بینی زیان می تواند به طور قابل ملاحظه ای خوش بینی موجود در پیش بینیهای سود مدیران شرکتهای ایرانی را توضیح دهد؟ علاوه بر این ، آیا بازار این رفتار سود جویانه مدیران را تشخیص میدهد و ارزشگذاری خود را از اطلاعات پیش بینی سود مدیران بابت این رفتار سود جویانه تنزیل میکند یا خیر؟ ٢- مبانی نظری مواجه بودن مدیران با خطر قانونی و قضایی اندک در صورت ارایه پیش بینیهای فاقد کیفیت و دقت ، به عنوان عاملی در انتشار پیش بینی خوش بینانه توسط مدیران بیان شده است (٢٠١١ ,.