خلاصة:
با توجه به اینکه توسعهی گردشگری منوط به تحققپذیری پیششرطهای اساسی است؛ بنابراین این تحقیق در پی شناسایی پیشرانهای تأثیرگذار بر توسعهی گردشگری منطقه آزاد ارس میباشد. روش تحقیق در مطالعهی حاضر کاربردی با ماهیت توصیفی – تحلیلی است. جامعهی آماری تحقیق شامل مدیران، مسئولان، کارشناسان شهری و نخبگان دانشگاهی منطقه آزاد ارس میباشد و حجم نمونه بر اساس مدل اصلاحشده کوکران 340 نفر برآورد شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از مدل حداقل مجذورات جزئی در نرمافزار Warp-PLS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در بین پیشرانهای مورد بررسی بیشترین تأثیرگذاری مربوط به پیشرانهای اقتصادی (EC)، مدیریتی (MA)، بازاریابی و تبلیغات (MAA) و آموزش (ED) میباشد که به ترتیب ضرایب استخراج شده بر اساس مدل ساختاری تحقیق برای هر کدام 67/0، 59/0، 51/0 و 48/0 بوده است. از طرف دیگر اثر این پیشرانها بر دو بعد توسعهی گردشگری یعنی اقتصادی و کالبدی (EP) و سیاسی، اجتماعی و فرهنگی (PSC) سنجیده شده است که نتایج حاکی از آن است رابطهی معنیداری بین پیشرانها و مؤلفههای توسعهی گردشگری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد.
Considering that tourism development is subject to feasibility under the preconditions, this research seeks to identify the influential factors on the development of tourism in the Aras free zone. The research method in this study is applied with a descriptive-analytical nature. The statistical population of the study consisted of managers, officials, urban experts and academic elites of Aras free zone, and the sample size is estimated to be 340 people based on the modified Cochran model. To analyze the research data, the least squares model was used in Warp-PLS software. The results of the research show that among the proponents of the study, the most influential are economic (EC), Management (MA). Marketing and Advertising (MAA) and Education (ED). The coefficients were extracted according to the structural model of the research for each of them: 0.67, 0.59, 0.51 and 0.48 respectively. On the other hand, the effect of these proponents on the two dimensions of tourism development, namely, economic and physical (EP), and political, social and cultural (PSC), has been measured. The results indicate that there is a significant relationship between the drivers and components of tourism development at the 95% confidence level has it.