خلاصة:
امکان سنجی میزان تاثیرپذیری دوسویه ی میان مکتوبات، در بازشناسایی تاریخ اندیشه و فضای گفتمانی غالب بر خوانش گران حوزه ی اندیشه ورزی می تواند از اهمیت به سزایی برخوردار باشد. کتب روایی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در شمار این فضای ترسیمی پیش گفته قرار می گیرند. در نوشتار حاضر به عنوان یک مطالعه ی موردی در تاثیرپذیری تعاملی کتب روایی، با عنایت به اهمیت موضوع تاریخ انبیاپژوهی، این سنجه ی تاثر، اختصاصا در دو مکتوبه با محوریت سرگذشت پیامبران ردیابی گردیده است. بدین منظور بخش «کتاب النبوه » بحارالانوار)مشتمل بر جلدهای 11 تا 14 (و النورالمبین در دو خوانش رهیافتی، شامل رویکرد مولف محور و متن محور به طور تطبیقی مورد ارزیابی است. برجسته سازی رابطه ی استاد و شاگردی میان علامه مجلسی(ره) و محدث جزایری (ره)، نیز پیش گامی جزایری در هم فکری علمی به استاد خویش، اصلی ترین شاخصه ی رویکرد مولف محور به شمار آمده، به طوری که معاضدت در شرح نویسی بر برخی احادیث مشکل و حل پار ه ای مصالح تالیفی، به عنوان یاری رسانی وی بر قوام یافتن بحار الانوار قابل شناسایی است. در خوانش متن محور نیز شباهت ها و تفاو تهای میان دو کتاب محل اعتنا بوده و تاثیرپذیری تعاملی و دوسویه ی دو کتاب ترسیم شده است.
Feasibility study of the two-way influence between writings can be important in identifying the history of thought and the dominant discourse space on readers in the field of thought. Narrative books are no exception to this rule and are included in this drawing space. In this paper, as a case study on the interactive influence of narrative books, considering the importance of the subject of the history of the Prophets research, this measure of influence has been traced specifically in two Books with a focus on the stories of the prophets. For this purpose, the section “Kitab al-nobowwat of Bihar al-Anwar” (including volumes 11-14) and “al-Nour al-Mobin” in two approach readings, including the author- centered and text-based approach, are comparatively evaluated. Highlighting the relationship between the teacher and the disciple between Allameh Majlesi and Muhaddeth Jaza’eri, as well as the Jaza’eri scientific assistance to his master, is the main characteristic of the author-centered approach, so that cooperation in writing on some problem hadiths and solving some of the materials of writing can be identified as his assistance in strengthening Bihar al-Anwar. In the text-based approach, the similarities and differences between the two books are considered and the interactive influence and two sides of the two books are depicted