خلاصة:
هدف این پژوهش، سـاخت و اعتبار یابی جهت تشخیص ناتوانایی یادگیری ویژه (فرم ویژه معلم)، بر اساس دی اس ام-5 یا به عبارت دیگر؛ کتاب راهنمای تشخیص و آماری اختلالهای روانی (2013) است. روش این پژوهش توصیفی از نوع کاربردی است. نمونهگیری با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای انجام شد. حجم نمونه در کل 304 نفر دانش آمـوز پایـه هـای اول تـا پـنجم مقطـع ابتـدایی دبستانهای شهر تهران بود. البته توجه به این نکته ضروری است که تشخیص ناتوانی یادگیری در پایههای اول ابتدایی امکان پذیر نیست و نمونهگیری در این تحقیق صرفا برای پژوهش بیشتر درموردکودکانی که احتمال میرود در آینده در معرض خطر ناتوانی یادگیری باشند، انجام شده است. دانش آموزانی که این پرسشنامه ی فرم ویژه ی معلم برای آنها اجرا شد، به جزپایه ی اول ابتدایی، از قبل در مراکز ناتوانی یادگیری، مبتلا به ناتوانی یادگیری تشخیص داده شده بودند. با توجه به گذشت 6 ماه از سال و توانایی بسیار ضعیف کودکان پایه ی اول"درزمینه ی عملکرد یادگیری بر اساس گزارش معلم" پرسشنامه در مورد آنان نیز اجرا شد. برای ساخت این پرسشنامه د مراحل زیر طی شد: 1- بررسی مبانی نظری 2 –تهیـه ی مخـزن جمـلات براساس دی اس ام-5 3- اجرای آزمون مقدماتی آزمون 4- ساخت یک پرسشنامه 42 گویهای متشکل از دوپرسشنامه الف: پرسشنامه ی ناتوانی یادگیری ویژه شامل 9 سوال ب: پرسشنامه ی نشانگر خواندن، نوشتن وریاضی شامل 33 سوال5- دومرحله اجرا؛ همزمان با تعیـین ویژگـیهـای آمـاری واعتبـار محتـوایی زمون"مرحله اجرای ابتدایی برروی 50 نفر برای تعیین پایایی اولیه و مرحله ی اجرای بعدی بر روی 304 نفر" 6- نهایتا ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ) پرسشنامه که شامل دوبخش بود، محاسبه شد. در بخش ابتدایی ضریب اعتبار ناتوانی یادگیری ویژه% 72 بود. و ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ) محاسبه شده ودر بخش دوم "شاخصههای نوشتن خواندن وریاضی" 87/3 بود. نتایج آماری انتهایی، منجر به حذف 3 سوال در قسمت نشانگرها شد. درنهایت پرسشنامه اصلی با39 سوال باقی ماند. میانگین بالای مولفهها با توجه به اجرای پرسشنامه برای دانش آموزان با اختلال ناتوانی یادگیری درسطح قابل قبولی بود.
The objective of this this research, making and reliabilityn of technical specifications of the scale For diagnosis specific learning disability(Special form teacher) is According to the DSM-5 . Samplers was by using multi stage randomized cluster sampling. Current study method was descriptive and applied. Sample size for Teacher rating Scale was 304 and consists of 149 male, 155 female students in first through fifth grades of primary school. Of course is necessary to attention to this point that the first grade of primary diagnosis a learning disability can not be And sampling in the base was done purely for more research In the case of children who are likely in the future being at risk Exposed to learning disabilities. Students who were administered the questionnaire Special form of teacher In case they, Except first grade of primary; Already had been diagnosed with learning disabilities in the learning disability centers. With regard to six months traverse the years And the inability of many poorly children first grade in the field of learning performance based on teacher report check list Was implemented for them. For making this questionnaires The following steps were performed:1- Investigated theoretical foundations and Research history2- Providing Source The sentences source according to DSM-5 3- Preparation and implementation of pilot testing, removal of inappropriate phrases4- making a questionnaire with 42 items; Consists of two questionnaires A: Specific learning disability questionnaire contains 10 questions B: Questionnaire Specifire of Reading, Writing and Math includes 32 questions. in the ultimate execution and determine the statistical properties and The content validity of test Reliability (Cronbach's alpha) was calculated. reliability in the preliminary check list of specific learning disability was %72. in the the second check list Reliability Specifires of Reading, Writing and Math was %873 .
ملخص الجهاز:
به عبارت ديگر ، اختلال هاي يادگيري ناتوا ني در سه حوزه ي خواندن ، نوشتن و رياضيات علي رغم بهره هوشي طبيعي است و بايد از اختلاف هاي بهنجار در پيشرفت فرهنگي و نيز مشکلات تحصيلي ناشي از کمبود فرصت ، ضعف تدريس ، عامل فرهنگي، و مسائل ديداري و شنوائي تفکيک شود ( & Kaplan ٢٠٠٧ ,sadock؛ ترجمه پورافکاري، ١٣٨٨).
براساس تعريف چهارمين راهنماي تشخيصي - آماري اختلال هاي رواني دي اس ام -٤ اختلال هاي يادگيري زماني تشخيص داده مي شوند که پيشرفت در آزمون هاي استاندارد شده براي خواندن ، رياضيات و بيان نوشتاري به طور قابل ملاحظه اي زير حد مورد انتظار بر حسب سن ، تحصيلات وسطح هوشي مي باشد (٢٠٠٧ ,.
(Janis, 2012) با توجه به اينکه ناتواني هاي يادگيري ويژه از چالش برانگيزترين اختلال ها در زمينه ي روان شناسي و آموزش و پرورش است ، اين پژوهش قصد دارد با توجه به مباني نظري مرتبط با تحول فرايند ناتواني هاي يادگيري به تدوين و اعتباريابي وبررسي فني ابزار نرم مرجع سنجش ناتواني هاي يادگيري( فرم ويژه ي معلم "جهت تشخيص ابتدايي") بر اساس کتاب راهنماي تشخيص وآماري آسيب هاي رواني (دي اس ام -٥، ٢٠١٣) اقدام کند.
به منظور ساخت پرسشنامه مراحل زير انجام گرفت : الف ) ترجمه بخش مربوط به کودکان مبتلا به اختلال يادگيري بر اساس کتاب راهنماي تشخيص و آماري اختلال هاي رواني (٢٠١٣) توسط مترجمين مسلط به زبان ب ) تهيه فهرست مؤلفه ي متغيرهاي مورد مطالعه ج ) نوشتن سؤالات مناسب و مرتبط با مؤلفه هاي پرسشنامه بر اساس دي اس ام – ٥ وآماده کردن آن براي اجراي مقدماتي بر اساس نظر صاحب نظران واساتيد.