خلاصة:
هدف پژوهش حاضر استخراج مؤلفههای کنش اجتماعی اسلامی و مقایسه آن با سبکهای هویت است. روش این پژوهش مقایسهای و از نوع تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل واریانس است. اینکه کنش اجتماعی اسلامی از چه مؤلفههایی تشکیل شده و ارتباط آن با سبکهای هویت، چه تفاوتهایی در مقایسه با هم دارند؟ از پرسشهای این پژوهش است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه کنشهای اجتماعی اسلامی (بر اساس برداشت تفسیری از آیات و روایات) و نیز بر پایه پرسشنامه سبکهای هویت انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش طلاب و دانشجویان شهر قم است که از میان آنها 388 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس، انتخاب گردیدند. یافتهها نشان میدهد که کنشهای اجتماعی اسلامی دارای چهار مؤلفه (عامل) مجزا در بین کنشگران اجتماعی است. هنجارمندی دینی، خودشیفتهگریزی در روابط اجتماعی، ارتباطجویی دینمحور و مرزیابی اخلاقمدار، از این سازه به دست آمد. این سازه از کنش اجتماعی اسلامی در ارتباط با هویت سهگانه چنین است که سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند، اما هر کدام از آنها با سبک هویت اجتنابی تفاوت معناداری دارند؛ یعنی افراد با سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری، سطوح بالاتری از کنشهای اجتماعی اسلامی را از خود نشان میدهند و دارندگان سبک هویت اجتنابی درجات ضعیفی از کنش اجتماعی اسلامی را دارا میباشند.
The current study aims to extract the components of Islamic social action and compare it with identity styles. The method of this research is comparative and exploratory factor analysis and variance analysis have been used. "What are the components of Islamic social action and its relationship with identity styles, what are the differences between them", are among the questions of this research. Data collection was done using questionnaires of Islamic social actions (based on interpretation of verses and narratives) and identity styles questionnaires. The statistical population of this study is the students of Islamic Seminary and university in Qom, among whom 388 people were selected by available sampling method. The findings suggest that Islamic social actions have four separate components (factors) among social activists. Religious normativity, avoiding narcissism in social relations, religion-oriented communication, and ethical boundary-finding were obtained from this structure. This structure of Islamic social action in relation to the triple identity is such that informational and normative identity styles are not significantly different from each other, but each of them is significantly different from the avoidant identity style. That means that, people with informational and normative identity style show higher levels of Islamic social actions and those with avoidant identity style have weak levels of Islamic social action.
ملخص الجهاز:
علاوه براین، این سبک با پایگاه هویت زودرس در نظریه «مارسیا» مرتبط است، افراد دارای هویت زودرس افرادی هستند که روش شناختی متعصبانه و انعطافناپذیر دارند، درنتیجه ارزشها و عقاید والدین و دیگران را بدون اینکه ارزیابی کنند، درونی میکنند، در مسایل زندگی مانند شغل، مذهب، سیاست و دیگر مسائل توسط دیگران هدایت میشوند، جهتیابی آنها بیرونی است و نه درونی، بیشتر نقشی را که از سوی اشخاص قدرتمند یا دوستان با نفوذ، برای او تجویز میشود، قبول میکند (شهرآرای، 1384، ص 176) و این افراد معمولاً شادترند (Kroger, 1996, pp.
البته در پرسشنامه جانبزرگی عاملی به نام کنش اجتماعی اسلامی وجود ندارد و نکته متفاوت در این پژوهش همین موضوع است که از پرسشهای جانبزرگی استفاده شد و برای گویههای مورد نظر در آموزههای دینی به کار گرفته شد و چهار مؤلفه (عامل) به دست آمد که به آن خواهیم پرداخت.
در پژوهش حاضر همانگونه که در جدول شماره3 پایین قابل مشاهده است، cvr به دست آمده، بالای 82% است که نشان مرتبطبودن میباشد که مورد قبول ا > درباره کنش اجتماعی مبتنی بر اسلام، ابتدا بر اساس آموزههای دینی مورد نظر، گویههایی برای کنش اجتماعی اسلامی در نظر گرفته شد، سپس جهت بررسی اعتبار آن با استفاده از «روایی سنجی خبرگانی» از 11 متخصص نظرخواهی گردید و نتایج cvi و cvr آن به قرار ذیل تحلیل گردید.