خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی خوشبینی تحصیلی، هویت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی بهعنوان پیشبینهای بهزیستی مدرسه (علاقمندی به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی و رفتارهای مخرب) در 1500 نفر از دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ایذه بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ایذه تشکیل شده بود که از بین آنها 300 نفر با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای خوشبینی تحصیلی (AIQ)، هویت تحصیلی (AIS)، سرزندگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه (ABQ) جمعآوری و با استفاده از ضریب همبستگی کاننی و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین خوشبینی تحصیلی (هوی و هوی ، 2010)، هویت تحصیلی (وودراف، 2003) و سرزندگی تحصیلی (مارتین و مارش، 2006( با مؤلفههای بهزیستی مدرسه (علاقمندی به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی و رفتارهای مخرب) رابطهای معنیدار (46/0 =r و 1 0/0 ≤ p) وجود داشت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای پیشبین خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی 70/16 درصد از بهزیستی مدرسه را تبیین می کردند. با توجه به یافتههای پژوهش سطوح متفاوت آموزشی در مقاطع پایینتر نیاز است تا بر روی خوشبینی تحصیلی سرمایهگذاری جدیتری صورت گیرد.
The present study aims to investigate academic optimism, identity, and buoyancy as predictors of school well-being (interest in school, perceived academic self-efficacy, and destructive behaviors) among male high school students in Izeh City, Iran. The study employed a descriptive methodology with a correlational research design, and the statistical population consisted of male high school students in Izeh City, Iran. Among all the students, 300 were selected using the multistage random sampling technique. The academic vitality and well-being (ABQ) and Academic Optimism Questionnaire (AIQ), Academic Identity Scale (AIS), and buoyancy were applied for data collection. Furthermore, the canonical correlation coefficient and regression analysis were employed to evaluate the data. The results indicated that there is a significant relationship (r = 0.46 and p ≤ 0.01) between academic optimism (Hoy & Hoy, 2010), academic identity (Woodruff, 2003), and academic buoyancy (Martin & Marsh, 2006) and components of school well-being (interest in school, perceived academic self-efficacy, and destructive behaviors). The results from stepwise regression analysis show that the predictor variables of academic optimism and buoyancy fulfilled school well-being to 70.61%. According to the research findings, it is essential to provide different education levels in lower educational stages and invest more deeply in academic optimism.