خلاصة:
یکی از مهمترین بخشهای نظام آموزشی هر کشور، نظام آموزش فنی و حرفهای است و توجه به آن از جمله خطمشیهای اساسی کشورها برای تربیت نیروی انسانی کارآمد به شمار میآید. آسیبشناسی سازمانی، اغلب بهعنوان حساسترین جزء استقرار یک طرح بهبود سازمان تلقی میشود. یکی از مهمترین کارهایی که سازمانهای موفق برای ارتقای اثربخشی خود انجام میدهند، آسیبشناسی صحیح و بهموقع است که این امکان را به مدیران میدهد که همواره از مشکلات و مسائل جاری سازمان خود مطلع باشند و از بحرانی شدن آن جلوگیری نمایند. پژوهش حاضر، با هدف فراتحلیل مطالعات انجامشده در حوزه آسیبشناسی آموزشهای فنی و حرفهای کشور، به بررسی نقاط ضعف و نقاط قوت این آموزش پرداخته و نتیجه پژوهشهای پیشین را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد. جامعه آماری شامل کلیه پژوهشهای انجامشده در حوزه آسیبشناسی آموزشهای فنی و حرفهای کشور، و نمونه مورد مطالعه ۸ پژوهش انجامشده در حوزه فوق است. بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، استفاده شد. نتایج نشان داد که: شرح لازم برای توسعه کیفی و کمی آموزشهای فنی و حرفهای در کشور، ایجاد زیرساختهای لازم برای آموزش فنی و حرفهایاست. از آسیبهای جدی، طولانی بودن برخی از آموزشهای مورد نیاز بازار کار و همینطور کمبود آموزشهای متناسب با بازار کار است. نقاط ضعف سیاستگذاری و برنامهریزی نیز، میتواند تهدیدی برای سازمان باشد.
ملخص الجهاز:
پژوهش پنجم : در اين پژوهش ، که با عنوان ارائه مدل آسيب هاي نظام آموزش هاي فني حرفه اي بر اساس مدل تعالي سازماني با شناسايي شاخص ها و مؤلفه هاي EFQM در بعد توانمندسازي و نتايج ، انجام شده است ، همتي و همکاران (١٣٩٧)، به نتايج ذيل دست يافته اند: مولفه هاي شايستگي کارکنان ، رهبري و مديريت ، راهبردهاي يادگيري و آموزشي ، فرايندها و مديريت اثربخش باتوجه به اولويت ، به عنوان ابعاد توانمندساز شناسايي شدند.
پژوهش هفتم : در اين پژوهش ، که با عنوان آسيب شناسي آموزش هاي مهارتي بر مباي الگوي سه شاخگي مطالعه موردي استان کردستان ، انجام شده است ، بيدختي و همکاران (١٣٩٨)، به نتايج ذيل دست يافته اند: همانطـور کـه در مراحـل مختلـف پژوهـش مشـخص شـد، آسـيب هاي زيـادي در کل فراينـد آموزش هـاي مهارتـي وجـود دارد.
جدول ٦: آسيب هاي آموزش فني و حرفه اي در بعد محيطي (رجوع شود به تصویر صفحه) پژوهش هشتم : در اين پژوهش ، که با عنوان آسيب شناسي آسيب شناسي عوامل دروني و بيروني نظام فني و حرفه اي استان خوزستان ، انجام شده است ، مهرعلي زاده و همکاران (١٣٩٠)، به نتايج ذيل دست يافته اند: عوامل ناشي از فرصت ها به ترتيب عبارتند از: ١- نياز استان به نيروي ماهر و کارآزموده و افزايش انعطاف پذيري آن ،٢ - وجود صنايع و کارخانجات مختلف در استان خوزستان و ٣-توجه ويژه به آموزش فني و حرفه اي در اسناد فرادستي به ويژه سند چشم انـداز و نقشه جامع علمي کشور.