خلاصة:
امروزه حفظ محیط زیست به مسئلهای حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولیدکننده تبدیل شده است. وسایل الکتریکی، پرکاربردترین وسیله در جوامع امروزی هستند، لذا توجه به راهکارهایی جهت کاهش انرژی مصرفی در اینگونه وسایل ضروری میباشد. یکی از این راهکارها استفاده از برچسب انرژی برای وسایل الکتریکی و کنترل و صرفهجویی در مصرف انرژی میباشد. در نتیجه این سؤال ایجاد میشود که آیا عوامل مرتبط شامل تمایل به پرداخت همچون نگرش زیستمحیطی، توجه به سلامتی، نگرانیهای زیستمحیطی، هنجار ذهنی، تجربیات پیشین مصرف کننده، برندهای شرکتهای محیط زیست، اثربخشی ادراک شده و کنترل رفتار ادراک شدهی مصرف کننده میتواند بر نگرش خرید مصرف کننده تأثیر مثبت داشته باشد؟ پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد، برای جمعآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای و توزیع پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روش نمونهگیری به صورت تصادفی میباشد. با استفاده از جدول جرسی و مورگان حجم نمونه برابر 384 نفر برآورد شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از نرمافزار SPSS 22 استفاده شده است. نتایج نشان داد بین دو متغیر نگرش زیستمحیطی و نگرش مشتری نسبت به محصولات رابطه معنیدار وجود ندارد. همینطور بین دو متغیر توجه به سلامتی و نگرش مشتری نسبت به محصولات رابطه معنیدار وجود ندارد. بنابراین فرضیات تأثیر نگرش زیستمحیطی و توجه به سلامتی بر نگرش مشتری نسبت به محصولات سبز، رد شده و دوازده فرضیه دیگر پژوهش تائید شدند.
Nowadays, the environment has become a vital issue for all human beings, both as a customer and as a producer. In today's society, electrical are widely used. Therefore, it is necessary to pay attention to methods to reduce energy consumption in such devices. One of these methods is to use energy labels for electrical devices. So it controls and saves energy. This raises the question of whether related factors related to willingness to pay, such as environmental attitudes, health concerns, environmental concerns, mental norms, past consumer experiences, brands of environmental companies, perceived effectiveness and control of perceived consumer behavior. Can the buyer have a positive effect on the consumer's purchasing attitude? The present study is applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of method. Library studies and standard questionnaire distribution have been used to collect data. The sampling method is random. Using Jersey and Morgan table, the sample size was estimated to be 384 people. SPSS 22 software was used to assess the validity of the questionnaire. The results showed that there is no significant relationship between the two variables of environmental attitude and customer attitude towards products. Also, there is no significant relationship between the two variables of attention to health and customer attitudes toward products. Therefore, the hypotheses of the effect of environmental attitude and attention to health on the customer's attitude towards green products were rejected and twelve other hypotheses were confirmed.