خلاصة:
یکی از اولویتهای اساسی و الزامات در چشمانداز نظام جمهوری اسلامی طراحی سیستم مناسب آموزشی جهت تربیت نیروی انسانی متخصص و احیاء روح مهارتیابی و ارتقای آن در بین دانش آموختگان آموزش عالی است. این مسئولیت خطیر که به مراکز دانشگاهی و آموزش عالی محول شده است همواره مورد توجه رهبری بوده است. به همین دلیل هدف مقاله حاضر، نیازسنجی مهارتهای دانش آموختگان آموزش عالی در اندیشههای رهبری است. سؤال اصلی تحقیق این است که، مهارتهای دانش آموختگان آموزش عالی کدامند و این مهارتها در اندیشههای رهبری چگونه قابل تبیین است؟ فرضیه اصلی مقاله این است که توجه به مهارتهای دانش آموختگان آموزش عالی، یک عنصر کلیدی در جامعه است. تحول هر جامعه یکی از شاخصهای ارزیابی و سنجش پیشرفت آن جامعه محسوب میشود و دانش آموختگان از جمله افراد دخیل در این امر هستند. رهبر انقلاب نیز برای تحول و پیشرفت در جامعه، ضرورت توجه به دانش آموختگان و نیازسنجی مهارتهای آن را مطرح نمودهاند. از نظر رهبری، مهمترین اولویتهای دانش آموختگان آموزش عالی، مهارت کارآفرینی، آموزش مداوم، خلاقیت و نوآوری و آموزش تفکر انتقادی است لذا میباید در سیاستگذاریها این مهارتها مورد توجه قرار گیرند.
One of the main priorities and requirements in the vision of the Islamic Republic is to design an appropriate educational system to train specialized human resources and revive the spirit of skills acquisition and promotion among higher education graduates. This serious responsibility, which has been delegated to university and higher education institutions, has always been the focus of the leadership. For this reason, the purpose of this article is to assess the needs of higher education graduates' skills in leadership ideas. The main question of the research is, what are the skills of higher education graduates and how can these skills be explained in leadership ideas? The main hypothesis of the article is that paying attention to the skills of higher education graduates is a key element in society. The evolution of any society is one of the indicators for evaluating and measuring the progress of that society, and the graduates are among the people involved in this matter. The Leader of the Revolution has also raised the need to pay attention to the graduates and assess their skills in order to change and progress in society. In terms of leadership, the most important priorities of higher education graduates are entrepreneurial skills, continuing education, creativity and innovation, and critical thinking training, so these skills should be considered in policy making.