خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش کشف تعامل کاربران نابینا و کمبینا با کتابخانههای عمومی کشور است و مطالعه اهداف و انگیزههای آنان از مراجعه به کتابخانه عمومی و تعیین میزان رضایتمندی آنان از خدمات دریافتی است.
روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی انجام شده است. جامعه آماری شامل 365 نفر از اعضای فعال است که به شیوه نمونهگیری تصادفی، تعداد 233 پرسشنامه با پیگیریهای تلفنی و حضوری تکمیل گردید. ابزار گردآوری دادها، پرسشنامه بوده و نیز برای تجزیه و تحلیل دادهها از فنون آماری و نرمافزار SPSS22 استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که اغلب بخشهای مخصوص نابینایان (29 بخش) در کتابخانه مرکزی و یا کتابخانههای شهری مرکز استان واقع شده است و مابقی شهرستانها فاقد این بخش هستند. از لحاظ جنسیت، 54.1 درصد از کاربران بخش نابینایان زن هستند و از لحاظ مدارک تحصیلی اکثر کاربران (6/44 درصد) مدرک کارشناسی دارند. 51.5 درصد از کاربران نابینای مطلق و 48.5 درصد کمبینا هستند. در مجموع میزان رضایت کاربران از وضعیت فعلی، بالاتر از حد متوسط (3.95 از 5 در مقیاس لیکرت) بوده و بیشترین میزان رضایت از برخورد، راهنمایی، دانش و تخصص کتابداران کتابخانه بوده و میزان رضایت از کیفیت، کمیت و روزآمد بودن منابع کتابخانه در سطح متوسطی قرار داشت. کمترین میزان رضایت کاربران از علامتها و نشانههای راهنمایی برای هدایت آنها و طراحی و معماری بخش نابینایان بوده است. با توجه نقایص و کاستیهای مورد مطالعه، ضروری است کتابخانههای عمومی کشور در جهت بهبود خدماتدهی در سطوح مختلف اقدام نمایند تا کاربران کمبینا و نابینا با سهولت و رضایت بیشتری از امکانات و منابع کتابخانهها بهرهمند شوند.
اصالت: در زمینه بخش نابینان کتابخانههای عمومی تحقیقات متعددی صورت گرفته و هر کدام از آنها بخش نابینای کتابخانه خاصی را مورد مطالعه قرار دادند اما این پژوهش کل بخشهای نابینایان کتابخانههای عمومی کشور را به صورت یکپارچه مورد مطالعه قرار داده است.
Purpose: The purpose of the research is to investigate the interaction blind and partially sighted users with the public libraries of the country and their goals and motivations for visiting libraries and to determine their level of satisfaction with these services.
Methodology: The current research is conducted with a survey method and a descriptive approach. The statistical population includes 365 active members who were selected by random sampling. A total of 233 questionnaires were completed by the participants with telephone and face-to-face follow-ups. The data collection tool was a questionnaire. Statistical techniques and SPSS22 software were used to analyze the research data.
Findings: According to the research findings, most of the sections for the blind (29 sections) are in the central library or urban libraries in the center of the province and the rest of the cities do not have this section. In terms of gender, 54.1% of the users in the blind sector are women, and in terms of qualifications, most users (44.6%) have a bachelor's degree. 51.5% of users are completely blind and 48.5% are blind. In general, users' satisfaction with the current situation is above average (3.95 out of 5 on the Likert scale) and the highest level of satisfaction with the attitude, guidance, knowledge and expertise of library librarians and the level of satisfaction with the quality, quantity and up-to-dateness of library resources in It was moderate. Also, the lowest level of users' satisfaction was with the signs and guidelines for their guidance and the design and architecture of the blind section.
Conclusion: It seems that due to the significant deficiencies and shortcomings that can be seen in the research findings, it is necessary for the Iran's public libraries to improve services at different levels so that blind and visually impaired users can more easily and satisfactorily use the facilities and resources of libraries.
Originality: Numerous research have been done in the field of the blind section of public libraries and each of them has studied the blind section of a specific library, but this research covers all the blind sections of public libraries in the country.
ملخص الجهاز:
بدين لحاظ ، پژوهش حاضر درصدد است ميزان رضايت مندي کاربران نابينا را از خدمات و امکانات فراهم شده در بخش نابينايان کتابخانه هاي عمومي تحت پوشش نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور را مورد کنکاش قرار دهد.
وضعيت بخش نابينايان کتابخانه هاي عمومي و ميزان کاربران آن ها در سطح کشور چگونه است ؟ ميزان مراجعۀ کاربران نابينا و اهداف و انگيزه هاي آن ها از مراجعه به کتابخانه چيست ؟ انگيزه هاي آموزشي و پژوهشي کاربران نابينا و کم بينا از مراجعه به کتابخانه ها چيست ؟ کاربران نابينا و کم بينا بيشتر از چه قالب و چه نوع محمل هاي اطلاعاتي استفاده ميکنند؟ زمينه هاي موضوعي موردعلاقۀ کاربران نابينا و کم بينا در کتاب ها، مجله ها و ساير منابع اطلاعاتي چيستند؟ شيوه ها و راه هاي ارائۀ خدمت به کاربران نابينا و کم بينا به چه صورت است ؟ ميزان رضايت مندي کاربران از وضعيت مکاني، ساختمان و تجهيزات ، منابع ، نيروي انساني و خدمات ارائه شده به چه ميزان است ؟ علاوه بر سؤال هاي فوق ، فرضيه هاي زير نيز در نظر گرفته شدند: فرضيۀ اول : ميزان رضايت کاربران از خدمات بخش نابينايان بالاتر از حد متوسط است .
Research on Information Science and Public Libraries, 20(4), 661-684 (in Persian) Nooshinfar, F.
Research on Information Science and Public Libraries, 16 (4) :129-149 (in Persian) Omid, M.
Survey of the condition of blind and partially sighted libraries located in Razavi Khorasan province and assessing the level of users’ satisfaction with their services, Library, and Information Sciences, 14 (4), 267-294 (in Persian) Sedighi, Z.