خلاصة:
گردشگری روستایی بهعنوان یکی از اشکال مهم گردشگری و موتور محرکه توسعه محیطهای روستایی از مهمترین مواردی است که نیازمند اتخاذ برنامههای راهبردی فضایی منسجم متناسب با شرایط بومی است. در چارچوب این برنامه ریزی، تمامی ظرفیتهای قابل عرضه در حوزه گردشگری از طریق پیوندهای فضایی بهصورتی یکپارچه برنامهریزی شده و با در نظر گرفتن بازیگران متعدد و متفاوت توسعه این نوع گردشگری و نقش و جایگاه آنها در فرایند مدیریتی، راهبردهای از مدیریت فضایی گردشگری ارائه میدهد. از اینرو هدف این پژوهش، شناسایی منابع و قابلیتها و جایگاه روستا در میان سایر رقبا و ارائه راهبردهای توسعه گردشگری روستایی در منطقه مورد مطالعه است. روش پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی– تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات و دادهها کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری پژوهش گروه خبرگان در نظر گرفته شده است. در نهایت با استفاده از تکنیک متاسوات به معرفی جایگاه روستا و راهکارهای اجرایی متناسب پرداخته شده است. نتایج نشان داد که راهبردهای نظیر توسعهی اکوتوریسم بهعنوان مهمترین پتانسیل درونی روستا، بابهرهگیری از مناظر طبیعی از طریق تجهیز منطقه به اقامتگاههای موقتی و دائمی و ...، تلاش برای معرفی روستا در سطح فرامنطقهای بهعنوان مرکز زردآلود و حمایت از ثبت برندسازی آن با تبلیغ و اطلاعرسانی وسیع، زمینهسازی و بهره-گیری از سرمایهگذاران بخش خصوصی از طریق اعطای تسهیلات، مشارکت دادن گردشگر در فرایند ساخت و فرآوری محصولات و حذف واسطه ها در ارائه محصولات باغی داخل روستا به بازار دارای بیشترین تاثیرگذاری بوده و بیشترین وزن را در بین سایر عوامل دارند.
Rural tourism as one of the important forms of tourism and is one of the most important issues that require the adoption of coherent strategic strategic plans in accordance with local conditions. In the framework of this planning, all the capacities that can be offered in the field of tourism through spatial links are integrated in a planned way and considering the different actors in the development of this type of tourism in the management process. Therefore, the purpose of this study is to identify the resources and capabilities and the position of the village among other competitors and to present rural tourism development strategies in the study area. The research method is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-analytical method and method of collecting information and data is library and field. The statistical population of the study is the group of experts. Finally, using the metasowat technique, the position of the village and appropriate executive strategies have been introduced. The results showed that strategies such as the development of ecotourism as the most important internal potential of the village, the use of natural landscapes by equipping the area with temporary and permanent residences, etc., trying to introduce the village at the trans-regional level. information, paving the way and exploiting private sector investors by providing facilities, involving tourists in the process of manufacturing and processing products the most effective in providing garden products in the village to the market and have the highest weight among other factors.
ملخص الجهاز:
تدوين برنامه راهبردي و منسجم و شناخت قابليت هاي روستاي حيدرآباد و ارائه راهکار و راهبردهاي مؤثر براي توسعه گردشگري و تبديل شدن به قطب گردشگري روستايي استان و همچنين شناسايي رقباي ديگر که با دارابودن چنين قابليت هايي در دهستان ميشخاص ، رقيبي در جهت جذب گردشگر به شمار ميروند ضروريات مهمي هستند که اين پژوهش قصد دارد با کمک مدل متاسوات ، که نمونه اي تکامل يافته از تکنيک سوات (که پژوهش هاي انجام شده تاکنون با اين تکنيک صورت گرفته اند) است ، اين مهم را انجام دهد.
مطالعه حاضر به صورت موردي به برنامه ريزي راهبردي توسعه گردشگري روستاي حيدرآباد از دهستان ميشخاص در استان ايلام پرداخته که تاکنون مطالعه اي در اين زمينه براي اين روستا انجام نشده است .
Badri et al) که با ارائه راهبردهايي با استفاده از تکنيک متاسوات تأثير اين راهبردها را در توسعه روستاي ميغان نشان داده است و تحقيقات نوروزي و خراساني (Norouzi and ٢٠١٦ ,Khorasani) در برنامه ريزي راهبردي توسعه گردشگري با بهره گيري از مزيت رقابتي منطقه براي جذب گردشگر در روستاي شيوند و حاجينژاد و همکاران (٢٠١٣ ,.