خلاصة:
جامههای فتح یا پیراهنهای طلسم، نوعی لباس و پوشش خاص هستند که به قرن 9هـ ./ 15م. و پس از آن منسوب اند. بارزترین مشخصه آنها استفاده گسترده از متون مقدس در قالب کتیبه و خوشنویسی است. در کنار کتیبهها، انواع نقوش، نمادها و علائم طلسمی نیز در جامهها بهکاررفته است. تولید این دسته از پوشاک، در ایران از دوره صفوی آغاز شده و در دوران زند و قاجار نیز به شکلهای مختلف ادامه پیدا کرده است. مقاله حاضر به روش توصیفی-تحلیلی تطبیقی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و میدانی، در صدد پاسخ به این پرسش است که جامههای فتح زند و قاجار از نظر ساختار بصری و محتوایی دارای چه ویژگیهایی است؟ هدف پژوهش، مطالعه بصری و محتوایی عناصر به کاررفته در جامههای فتح زند و قاجار در جهت روشنشدن ارتباط بین مفاهیم کتیبهها و نقوش و پیبردن به عوامل تأثیرگذار بر جامهها است. نتایج به دستآمده نشانگر آنست که محتوای کتیبهها و نقوش بهکاررفته در جامهها با یکدیگر مرتبط بوده و مضامین متون مقدس، نمادها و علائم به کاررفته در آنها، هر یک به نوعی بیانگر پیروزی، غلبه بر دشمنان و حفاظت در برابر انواع شرایط دشوار است. شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر دوران زند و قاجار و عواملی چون مذهب، مشروعیت بخشی به حکومت و باستانگرایی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر نمونههای موجود محسوب میشود. بر این اساس، علاوه بر استفاده از خوشنویسی به عنوان تزئین غالب، استفاده از نمادهای باستانی نیز مهمترین وجه اشترک این آثار است و تفاوت بین نمونههای موجود در نحوه طراحی لباس، میزان استفاده از کتیبه نسبت به نقش و شیوه اجرای تزئینات است.
Victory garments or Talismanic shirts, are a special kind of clothes and clothing that all back to 9th AH/15th AD centuries. Their most prominent feature is the widespread use of sacred texts in the form of inscriptions and calligraphy. In addition to inscriptions, various motifs, symbols and amulets are also used in this garment. The production of these garments started from the Safavid period, in Iran, and continues in different forms during the Zand and Qajar eras. But the production of these clothes was not limited to Iran and three other types, including Ottoman, Mughal (Gurkaniyan) and West African, were produced in the Islamic world at the same time as Iranian samples. The main purpose of this article is to study the visual and content structure of the Zand and Qajar talismanic shirts which are available in domestic museums and analyzing and interpreting them based on the political, social and cultural conditions. Also answering these questions: "What are the features of the zand and Qajar talismanic shirts based on the visual structure and content? And what kind of motifs and talismans are used in them?" have been considered. This study is descriptive-analytical and the contents have been collected in the form of library and field studies. By analyzing the zand and Qajar talismanic shirts available in Iranian museums, it was found that the content of the inscriptions and the symbols which are used in the garments are related to each other. Their contents include a variety of sacred texts, symbols and magical square and each of them represents victory, overcoming enemies and protection against all kinds of disasters and shows that the main purpose of producing talismanic garments was probably to help win the battlefield.