خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با درگیری تحصیلی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده ها، از نوع توصیفی- همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 230 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان ایوان غرب، از جامعه آماری 550 نفر، است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته برنامه درسی پنهان پاشازاده، پرسشنامه مهارت های ارتباطی جرابک، و پرسشنامه های راهبردهای یادگیری خود تنظیمی تحصیلی پینتریچ و دی گروت به همراه پرسشنامه دوپی رایت و مارین برای سنجش میزان درگیری تحصیلی، می باشند. یافته های حاصل از آزمون همبستگی کانونی حاکی از تأیید رابطه معنادار بین برنامه ی درسی پنهان با درگیری تحصیلی دانش آموزان و عدم رابطه معنادار با مهارت های ارتباطی آنان است. همچنین، در بررسی سهم هر یک از مؤلفه های برنامه درسی پنهان در پیش بینی درگیری تحصیلی و مهارت های ارتباطی، بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام، کنش متقابل (دانش آموز - معلم) تنها مؤلفه پیش بین از برنامه درسی پنهان بود که با 10 درصد قدرت تبیین با درگیری تحصیلی دانش آموزان رابطه دارد و به همین شیوه، مؤلفه های کنش متقابل و ساختار سازمانی از برنامه درسی پنهان، به یک اندازه، با 4 درصد قدرت تبیین ( 8 درصد در مجموع) با مهارت های ارتباطی دانش آموزان رابطه دارند.
Objective: The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between hidden curriculum and students' academic engagement and communication skills. Methods: This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection method. The sample of the study includes 230 female students of 2nd grade high school, selected from a population of 550 students, at the city of Iven-e Gharb and was chosen by stratified random sampling according to Morgan table. The data collection tools are the researcher's questionnaire made by Pashazadeh's hidden curriculum, Jarbak's communication skills questionnaire, Pintrich's and De Groot's academic self-regulation learning strategies questionnaires, along with Dupyright's and Marin's questionnaire to measure the level of academic engagement. Findings: The findings of the focal correlation test indicate the confirmation of a significant relationship between the hidden curriculum and students' academic engagement and no significant relationship with their communication skills. Also, in examining the contribution of each hidden curriculum component in predicting academic engagement and communication skills, based on the results of step-by-step regression analysis, interaction (student-teacher) is the only predictive component of the hidden curriculum. It was related with 10% of explanatory power to students' academic engagement and in the same way, the components of interaction and organizational structure of the hidden curriculum, equally with 4% of explanatory power (8% in total) with knowledge communication skills.
ملخص الجهاز:
همچنـين ، در بررسـي سـهم هـر يـک از مؤلفـه هـاي برنامه درسـي پنهـان در پـيش بينـي درگيـري تحصـيلي و مهـارت هـاي ارتبـاطي، بـر اسـاس نتـايج حاصل از تحليـل رگرسـيون گـام بـه گـام ، کـنش متقابـل (دانـش آمـوز - معلـم ) تنهـا مؤلفـه پـيش بــين از برنامــه درســي پنهــان بــود کــه بــا ١٠ درصــد قــدرت تبيــين بــا درگيــري تحصــيلي دانــش آمــوزان رابطــه دارد و بــه همــين شــيوه ، مؤلفــه هــاي کــنش متقابــل و ســاختار ســازماني از برنامــه درسي پنهان ، بـه يـک انـدازه بـا ٤ درصـد قـدرت تبيـين ( ٨ درصـد در مجمـوع ) بـا مهـارت هـاي ارتباطي دانش آموزان رابطه دارند.
The data collection tools are the researcher's questionnaire made by Pashazadeh's hidden curriculum, Jarbak's communication skills questionnaire, Pintrich's and De Groot's academic self-regulation learning strategies questionnaires, along with Dupyright's and Marin's questionnaire to measure the level of academic engagement.
Findings: The findings of the focal correlation test indicate the confirmation of a significant relationship between the hidden curriculum and students' academic engagement and no significant relationship with their communication skills.
It was related with 10% of explanatory power to students' academic engagement and in the same way, the components of interaction and organizational structure of the hidden curriculum, equally with 4% of explanatory power (8% in total) with knowledge communication skills.
در پژوهشـي ديگـر، نـوروزي چگينـي و همکــاران (١٣٩٧) بــه بررســي چگــونگي اثرگــذاري برنامــه درســي پنهــان بــر انضــباط دانش آمــوزان دورة ابتــدايي پرداختنــد، نتــايج نشــان داد کــه در اکثــر مــدارس و کلاس هــاي درس مورد مشـاهده دانش آمـوزان تحـت تـأثير آثـار برنامـه درسـي پنهـان قـرار داشـتند کـه اين آثار به طور مسـتقيم و غيرمسـتقيم بـر احسـاس تعلـق بـه مدرسـه آن هـا تـأثير عميـق و پايـــداري ميگذاشت .