خلاصة:
ایده پردازی مرحله اول و هسته محوری کارآفرینی است، اما در پژوهشهای پیشین توجه اندکی به تسهیلگری آن شده است. پژوهش حاضر در جستجوی روشهایی است که میتوانند ایده پردازی کارآفرینانه را تسهیل کنند. برای نیل به این هدف یک مرور جامع نظام مند بر روی یافتههای پژوهشهای مرتبط پیشین انجام شده است. چهل و دو مقاله در این مرور مورد مطالعه قرار گرفتند که با استفاده از تحلیل مضمون، مجموعهای از روشهای تسهیل ایدهپردازی شناسایی و دسته بندی شدند. پژوهشگران، آموزش، یادگیری از تجربه، ارتباط با تسهیلگر، شبکه سازی، شرکت در چالش و رقابت، اجرای پروژه و استفاده از تکنیکهای تحریک ذهن را برای تسهیل ایدهپردازی پیشنهاد دادهاند. مشاهده شد که با بهکارگیری روشهایی که ابعاد "شناختی" و "رفتاری" کارآفرینان بالقوه را تحت تاثیر قرار میدهند میتوان ایدهپردازی کارآفرینانه را تسهیل نمود و نتایج آن در کمیت و کیفیت ایدههای فرد نمود پیدا میکنند. در نتیجه این مرور، یک چارچوب منسجم از روشها در قالب طیفی از شناختی تا رفتاری شکل گرفته است که میتواند سرآغاز سلسله پژوهشهایی جهت بررسی روشهای تسهیلگری معرفی شده و اثرات متقابل آنها بر یکدیگر باشد.
Idea generation is considered as a core to entrepreneurship, but it has not been researched enough compared to other related phases, nor has its facilitation stage been studied adequately. The purpose of this study is to search and studies the methods that lead to facilitating entrepreneurial ideation. We did conduct a comprehensive systematic literature review over previous researches that has been indexed in Scopus database. Following a screening of 111 related documents, we found 42 related journal papers to be studied by thematic analysis approach. The results indicate that the methods were grouped into 7 categories and 39 sub-categories. The main categories include: Education, Networking, Practical Experiences, Performing Projects, Communicating Facilitators, Challenges and Mind Stimulating Techniques. These methods affect ideas quantity and quality through cognitive and behavioral changes. As the studies in the field are not integrated and structured, a spectrum from cognitive to behavioral methods is defined as the contribution of this research. Future researches are required to test each method and combinations of them and their effects on ideation skills and results.
ملخص الجهاز:
واژگان کليدي : ايـده پـردازي کارآفرينانـه ؛ تسـهيل گـري؛ روش هـاي تسـهيل گـري شناختي؛ روش هاي تسهيل گري رفتاري، مرور سيستماتيک * دانشيار گروه توسعه ، دانشکده کارآفريني، دانشگاه تهران ، ايران ** دانشيار گروه توسعه کارآفريني دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران *** دانشيار گروه کسب و کار جديد، دانشکده کارآفريني، دانشگاه تهران ، ايران **** دانشيار گروه کسب و کار جديد، دانشکده کارآفريني، دانشگاه تهران ، ايران فصلنامه علوم مديريت ايران ، سال هفدهم ، شمارة ٦٧، پاييز ١٤٠١، صفحه ٧٤-٤٧ مقدمه ايده پردازي يک عامل کليدي در خلق کسب و کارهاي جديـد و يـا نـوآوري در کسـب و کارهاي موجود است (Rasmussen &rheimøS , ٢٠٠٦; al et Tang.
در نتيجـه بـا اسـتناد بـه کتاب "Understanding facilitation: Theory and principle " نوشته کريسـتين هـوگن ١٨ (٢٠٠٥) به عنوان يک مرجع معتبر در حوزه تسهيل گري، کلمات مترادف تسهيل گـري براي جستجو در عنوان ، چکيده و کلمات کليدي استفاده شدند: کمـک (Aid)، تقويـت (boost)، تسـريع (catalyze)، تغييـر (changing)، مربـي گـري (coaching)، مشــورت (conculting)، مشــاوره (counseling)، قــدرت دادن (empowering)، توانمندســازي (enabling)، تشــويق (encouraging)، انــرژي دادن (energizing)، تســهيل (Facilitating)، پرورش (fostering)، کمـک (helping)، مداخلـه (intervening)، مرشـدي (mentoring)، تعـــديل (moderating)، بـــرانگيختن (motivating)، تـــرويج (promoting)، تحريــک (provocateur)، حمايــت (support)، آمــوزش (teaching)، تعلــيم (training)، تحريک ( triggering) طبق تعريف مساله ، مقالات منتخب بايد هر سه شرط را داشته باشند، پس از منطـق AND چنانچه در عبارت جستجو مشاهده مي شود استفاده شده است .