خلاصة:
با توجه به اهمیت درس پژوهی، تاثیر آن در بهبود وضعیت درسی دانشآموزان و لزوم اجرای این طرح به عنوان طرحی اثربخش برای پژوهش؛ در جلسهای که با اعضا گروه برگزار گردید، موضوع مساحت به عنوان دستور کار جلسه قرار گرفت. در این جلسه کلیه همکاران محترم مسائل و مشکلات خود را در انتقال یک مفهوم جدید و یا نحوه تدریس یک موضوع به عنوان یک مسئله مطرح نمودند. و در نهایت مهمترین مسئله که در این جلسه مطرح شد و کلیه همکاران نیز مهر تایید بر آن زدند آموزش مساحت اشکال هندسی از کتاب ریاضی پایه سوم بود. بنابراین تصمیم گرفته شد که بر روی این موضوع باهم به پژوهش بپردازیم. نتایج حاصل از درس پژوهی نشان میدهد که این روشهای تدریس برای دانشآموزان جذابیت دارد و یادگیری آنان را تعمیق میبخشد. ارزیابی نهایی وضعیت یادگیری دانشآموزان نشان میدهد که گروه درس پژوهی در آموزش مبحث مساحت اشکال هندسی تا حد قابل توجهی موفق بوده است.
ملخص الجهاز:
در اين پژوهش با توجه به نتايج تحقيقات و بررسي کتاب هاي علوم تربيتي واصول يادگيري، آموزش رياضي و قوانيني که بايد در تدريس رياضيات دبستان رعايت شود و همچنين شرايط و عواملي که فراگيري اين درس را آسان ميسازد و با توجه به مشاهده ي کلاس هاي مختلف ، نحوه ي تدريس آموزگاران ، نظرات معلمان و دانش آموزان و بررسي برگه هاي آزمون هاي رياضي به اين نتيجه رسيديم که مهم ترين علل ضعف دانش آموزان در يادگيري رياضي در پاره اي مفاهيم از جمله ي مفهوم مساحت به شرح ذيل مي باشد: ــ عدم استفاده از وسايل آموزشي مناسب ــ عدم مشارکت دانش آموزان در فرايند تدريس و عدم فعال بودن آن ها ــ ضعف در استفاده از جنبه هاي کاربردي مساحت در کتاب هاي درسي و تدريس معلمان ــ عدم توجه به پيش نيازهاي مفهوم مساحت ــ عدم توجه به تفاوت هاي فردي ــ عدم انجام ارزشيابيهاي صحيح .
لذا با توجه به اهميت موضوع فوق و نتايج حاصل از مصاحبه با معلمان پايه سوم دبستان در مدارس مختلف و همچنين بحث و تبادل نظر با اعضا گروه درس پژوهي خود تصميم گرفتيم تا مبحث مساحت اشکال هندسي را به عنوان موضوع اصلي درس پژوهي خود انتخاب نمائيم و با بررسي اين موضوع از ابعاد مختلف بتوانيم از روش هاي خلاقانه و کاربردي براي آموزش عميق اين مبحث استفاده کنيم .