خلاصة:
فناوری اطلاعات علم نوظهور و رو به پیشرفتی است که سالانه شاهد حضور این علم در عرصه های مختلف و خبرهای مهم از نفوذ این علم در زندگی بشر هستیم. حضور دانش و آموزش و پرورش نیز یکی از این عرصهها است که خالی از تاثیر فناوری اطلاعات مخصوصا کامپیوتر و اینترنت نبوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و رشد حرفه ای دبیران انجام شد. فناوری اطلاعات با متغیرهای آموزشی (رشد دبیران، رشد دانش آموزان، شیوه آموزش و تدریس و در نهایت تعامل دبیر و دانش آموز) و فناوری اطلاعات از دیدگاه دبیران با هم رابطه قوی دارند. همچنین تفاوتی بین دبیران سه شاخه (ریاضی، تجربی، انسانی) دیده نشد و همه این دبیران بر این باور هم عقیده هستند که فناوری اطلاعات و متغیر های آموزشی با یک دیگر ارتباط دارند. امروزه تمام مدارس مخصوصا مدارس هوشمند با فناوری اطلاعات در هم آمیخته شدهاند همچنین سیستم کلان آموزشی و برنامه ریزی کلان آموزشی کشور باید با درنظر گرفتن این رابطه طرح ریزی شود تا بستر مناسب برای رشد و ارتقای دبیران از طریق فناوری اطلاعات را فراهم کند.
ملخص الجهاز:
کارشناسان بهره گيري از تلويزيون را بعد از کتاب حايز اهميت فراوان در تعليم و تربيت دانسته اند و اعتقاد دارند اگرچه استفاده از آن بدون حضور و وجود دبير مقرون به فايده نخواهد بود، اما به کارگيري آن در آموزش در بردارنده فوايد زير است : ١- موجبات جلب توجه فراگيران را فراهم مي سازد؛ ٢- اطلاعات افراد متخصص را بدون حضور آنان به کلاس مي آورد؛ ٣- امکان ضبط و بازبيني رويدادها، وقايع و تجارب و آزمايش هايي را فراهم مي سازد که ممکن است تکرار آنها ميسر نباشد؛ ٤- امکان پخش و مشاهده برنامه هاي ضبط شده را به دفعات لازم فراهم مي سازد.
فاوا اين امکان را براي يادگيرندگان فراهم کرده که بتوانند به تبادل اطلاعات بپردازند، مادامي که فناوري ها در حال تغيير ماهيت کاري و تجاري هستند، نحوه ارائه آموزشي را دچار تحول مي کند و از آنجا که نحوه يادگيري افراد به گونه اي متفاوت است ، بايد چند اصل را در نظر گرفت : -آموزش بايد بر اساس يادگيري افراد بنا شده باشد، زيرا وقتي که سخن از يادگيري است ، يک شيوه يکسان براي همه افراد وجود ندارد و نمي توان همه را در يک سطح در نظر گرفت و به آنها آموزش داد.
77 همچنين فناوري آموزشي با توانايي بالقوه خود مي تواند در زمينه هاي زير سودمند واقع شود: - مقابله با مشکلات آموزش جمعي: دبيران با استفاده از برنامه هايي که کارشناسان آموزشي براي کلاس هاي پرجمعيت تدارک ديده اند، مي توانند بسياري از مشکلات آموزش جمعي را در کلاس درس از بين ببرند و در نهايت ، کيفيت فرايند ياددهي و يادگيري را افزايش دهند.