خلاصة:
امروزه فناوری های جدید به ویژه فناوری مربوط به عرصه اطلاعات وارتباطات زمینه تحولات سریع و غیرقابل برگشتی در جهان فراهم آورده است. این تحولات نیزدنیای جدید را شکل داده و به ظهور رسانده که از قسمت های گوناگونی تشکیل شده است که دائما درحال تعامل بایکدیگر و تاثیرپذری از هم میباشند، این تغییرات، تحولات وتعاملات چالش هایی را درجامعه کنونی بوجود آورده است که یکی از این چالشها درزمینه آموزش وپرورش است که باعث شده است نگاهی نو به این سیستم فراهم شود. آموزش وپرورش که قرار است انسان را برای آینده آماده کند. بنابرهمین وظیفه، باید توانایی روبه روشدن باچالش هایی راکه تحولات کنونی را رودرروی نسل حاضر قرار میدهد، داشته باشد. طبیعت آموزش وپرورش آنرا به مثابه یک فرایندکیف برحسب آنچه بایدباشدشرح میدهد نه آنچه هست، از اینرو ماهیت آن زنده، پویا، تغییرپذیر و منعطف است و ناگزیر رو به رشد و تعالی و تغییر در این میان نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات رانمیتوان نادیده گرفت که درحال حاضرتوسعه آن برای آموزش وپرورش ما بسیارحیاتی و لازم است.
بیشک بیشترین تاثیرپدیدآمدن فناوری های اطلاعاتی وارتباطی برمحیطهای آموزشی بوده است. برپایه نظارت کمیسیون بین المللی یونسکو در بررسی مشکلات ارتباطات، یکی از نقشها و وظایف فناوری ارتباطات و اطلاعات درجامعه موضوع آموزش وپرورش است. فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل قدرت تحول پذیری و توانایی برقراری ارتباط پویا که میتواند با دانش آموزان داشته باشد، از نقش مهمی در انتقال دانش برخوردار است. لازمه دبیران برای درک چنین تغییرات مفهومی عمیق، یک دوره بلند آموزشی است و در حقیقت کلید اصلی استفاده اثربخش از فناوری به منظور پیشرفت یادگیری دانش آموزان در دستهای دبیر است به طوری که اگر دبیران درک درستی از چگونگی کاربرد اثربخش آن نداشته باشند، میلیونها دلار سرمایه گذاری اختصاص یافته به توسعه فناوری در آموزش به هدر خواهد رفت. حال پرسش اساسی این است که با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و استفاده دبیران از این نوع فناوریها، تا چه اندازه توانسته است بر رشد حرفه ای آنها تاثیرگذار باشد.
ملخص الجهاز:
ترويج فناوري اطلاعات در آموزش از طريق کنترل نيروي فناوري اطلاعات امکان پذير است تا مدارس به موسسات آموزشي پويا و خلاق تبديل شوند و نگرش و توانايي يادگيري مادام العمر به طور مستقل در دانش آموزان پرورش يابد به منظور دستيابي به اين اهداف برنامه آموزشي مدرسه ها مخصوصا روش و شيوه آموزشي و يادگيري بايد تغيير کنند و اين تغيير مستلزم به وجود آوردن تغييراتي در دانش و مهارت هاي دبير مي باشد.
حيدري(١٣٨٤) به پژوهشي تحت عنوان نيازهاي آموزشي دبيران متوسطه شهر سنندج در زمينه فاوا و ارائه برنامه آموزشي مناسب انجام داده است که در نتايج پژوهشي ضمن تاکيد به آموزش ضمن خدمت دبيران در زمينه هاي مهارت هاي فاوا ترتيب نيازهاي آموزشي دبيران سنندج را به ترتيب داده ها، صفحات گسترده ، ارائه مطالب ، اطلاعات و ارتباطات ، واژه پردازي مديرت فايل ها و مفاهيم پايه ذکر نموده است خوش کنار(١٣٨٣)، با عنوان بررسي و مقايسه ميزان دسترسي و استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات و در ميان دبيران و دانش آموزان مقطع متوسطه شهر قم انجام داده است به نتايج زير رسيده است 614 سلاجقه (١٣٧٧) از مسائل مالي و اجتماعي به عنوان مشکلات در دست يابي به اينترنت نام ميبرد و بيان ميدارد که در ميان ابزارهاي اينترنت پست الکترونيک و وب بيش از ساير ابزارها مورد استفاده قرار ميگيرند و همچنين ابرازهاي ديگر همچون گفت و گوهاي اينترنتي، گروه هاي خبري، و تلفن شبکه ساتفاده خيلي کمي دارند.