خلاصة:
هدف این پژوهش مقایسه بین سواد دیجیتالی دانشجویان رشته های مامائی و پرستاری و ارائه راه کارهایی برای آن در دانشگاه های غرب مازندران میباشد. طرح پژوهش توصیفی از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی افرادی که در یک صفت با هم مشترک باشند گفته میشود. لذا جامعه آماری تحقیق ٥٩٣ N= نفر از دانشجویان رشته های مامائی و پرستاری دانشگاه های غرب مازندران میباشند. حجم نمونه به صورت تصادفی طبقه بندیشده از دانشگاه های آزاد تنکابن و چالوس و رامسر به تعداد ٢٣٢ نفر و به شکل برابر انتخاب گردید (١١٦ دانشجوی مامائی و ١١٦ دانشجوی پرستاری).
برای گردآوری دادهها از پرسشنامه و برای تحلیل دادهها از نرم افزار spss استفاده شد و آزمون تی مقایسه ای و آزمون آنوا برای بررسی تفاوت بین میانگین متغیرهای تحقیق انجام شد. براساس فرضیه اصلی پژوهش که بیان میکند بین سواد دیجیتالی دانشجویان رشته های مامائی و پرستاری در دانشگاه های غرب مازندران تفاوت معنیداری وجود دارد و با توجه به اینکه سطح معنیداری در این آزمون کوچک تر از ٥ درصد است بنابراین این فرضیه تائید میگردد. نتایج به دست آمده نشان داد این فرضیه تائید میگردد و میتوان گفت که بین سواد دیجیتالی دانشجویان رشته های مامائی و پرستاری در دانشگاه های غرب مازندران تفاوت معنیداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
براساس فرضيه اصلي پژوهش که بيان ميکند بين سواد ديجيتالي دانشجويان رشته هاي مامائي و پرستاري در دانشگاه هاي غرب مازندران تفاوت معنيداري وجود دارد و با توجه به اينکه سطح معنيداري در اين آزمون کوچک تر از ٥ درصد است بنابراين اين فرضيه تائيد ميگردد.
نتايج به دست آمده نشان داد اين فرضيه تائيد ميگردد و ميتوان گفت که بين سواد ديجيتالي دانشجويان رشته هاي مامائي و پرستاري در دانشگاه هاي غرب مازندران تفاوت معنيداري وجود دارد.
همچنين نياز به تحقيقات بيشتري است تا از طريق مطالعات طولي ظهور شکاف جنسيتي در عملکرد سواد ديجيتالي را درک کنيد 7 Ramadan et al 8 Wen & Shinas 9 Choudhary 1 Yu jin 0 37 اشرف و همکاران ١(٢٠٢٠١) در تحقيق خود نشان دادند که توسعه حرفه اي معلمان به طور مستقيم با فرايند يادگيري تدريس در ارتباط است تا مهارت هاي يادگيري ديجيتالي را در بين زبان آموزان ارتقا دهد و در عين حال معلمان ميتوانند مهارت هاي تدريس را از طريق ابزارهاي ديجيتالي ارتقا دهند، بنابراين آموزش معلمان براي افزايش توانايي ضروري است .
جدول (٥): ميانگين سواد ديجيتال جامعه مورد مطالعه بر اساس جنسيت (به تصویر صفحه رجوع شود) داده هاي جدول (٥) نشان مي دهد با توجه به اينکه سطح معنيداري در اين آزمون بزرگتر از ٥ درصد است بنابراين اين فرضيه رد ميگردد و ميتوان گفت که بين جنسيت دانشجويان رشته هاي مامائي و پرستاري در دانشگاه هاي غرب مازندران تفاوت معنيداري وجود ندارد.
Digital literacy skills possessed by students of UNN, implications for effective learning and performance: A study of the MTN Universities Connect Library.