خلاصة:
آموزش یکی از مسائل بسیار مهم نظام هـای تعلـیم و تربیـت اسـت. رویکردهای نوین آموزشی می تواند ابزاری مناسب در بهینه سازی فرآیند تدریس در مدارس و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان شود. مطالعه حاضر با هدف اثربخشی رویکردهای نوین آموزشی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و رضایت از تحصیل در دانش آموزان دبیرستانی صورت گرفته است.
جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر پهله زرین آباد استان ایلام بوده است که با توجه به ماهیت تجربی و پیش آزمون - پس آزمون بودن تحقیق ٣٠ نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب و در دو گروه
١٥ نفری کنترل و آزمون تقسیم بندی شدند. ابزار پژوهش رویکرد مداخله ای آموزش های نوین بر پایه روش سکوسازی و پرسشنامه های انگیزش پیشرفت تحصیلی هارتر و رضایت از تحصیل ترک زاده بوده است. دادهها با استفاده از نرم افزار spss
تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رویکردهای آموزشی نوین تاثیر معناداری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و رضایت از
Education is a critical component of training systems. New educational approaches can be an effective tool for optimizing the teaching process in schools and thus improving students' academic performance. The current study sought to determine the effectiveness of new educational approaches on academic progress motivation and satisfaction in high school students. Because the research was experimental and pre-test-post-test, 30 students were randomly selected as a statistical sample and divided into two groups of 15 people, control and test. The interventional approach of modern education based on the platform method, Harter's academic achievement motivation questionnaires, and Turkzadeh's satisfaction with education served as the research tool. The spss software was used to analyze the data. The findings revealed that new educational approaches significantly impact high school students' motivation for academic progress and satisfaction with their education.
ملخص الجهاز:
357 جدول ٤:آزمون t مستقل براي پس آزمون انگيزش پيشرفت تحصيلي (به تصویر صفحه رجوع شود)با توجه به جدول ٤ مي توان نتيجه گرفت که تفاوت مشاهده شده در بين ميانگين انگيزش پيشرفت تحصيلي در دو گروه آزمايش و کنترل از لحاظ آماري معنادار است .
جدول ٦: آزمون t مستقل براي پس آزمون رضايت تحصيلي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول ٦ مي توان نتيجه گرفت که تفاوت مشاهده شده در بين ميانگين رضايت تحصيلي در دو گروه آزمايش و کنترل از لحاظ آماري معنادار است .
با توجه به جدول ٥ مي توان نتيجه گرفت که تفاوت مشاهده شده در بين ميانگين انگيزش پيشرفت تحصيلي در گروه آزمايش (پيش آزمون و پس آزمون ) از لحاظ آماري معنادار است .
همچنين با در نظر داشتن (٧٩٤٠=t) و ميزان خطا (تفاوت هاي فردي) در متغير انگيزش پيشرفت تحصيلي سطح معناداري (٠٠٠٠=P) به دست آمده از خطاي ٠,٠٥ کوچکتر است در نتيجه مي توان گفت رويکردهاي نوين آموزشي بر انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني مؤثر است .
همچنين با در نظر داشتن (٧٩٤٠=t) و ميزان خطا (تفاوت هاي فردي) در متغير انگيزش پيشرفت تحصيلي سطح معناداري (٠٠٠٠=P) به دست آمده از خطاي ٠,٠٥ کوچکتر است در نتيجه مي توان گفت رويکردهاي نوين آموزشي بر انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني مؤثر است .
با توجه به جدول ٧ مي توان نتيجه گرفت که تفاوت مشاهده شده در بين 359 ميانگين رضايت تحصيلي در گروه آزمايش (پيش آزمون و پس آزمون ) از لحاظ آماري معنادار است .
The current study sought to determine the effectiveness of new educational approaches on academic progress motivation and satisfaction in high school students.