خلاصة:
هدف: با توجه به افزایش تعداد افراد دارای ناتوانی و کمبود آگاهی از روش های پیشگیری از ناتوانی در کشورهای در حال توسعه، ایجاد ساختار توانبخشی مناسب و ارائه خدمات مناسب از اهداف مهم نظام سلامت به شمار می رود. انجام مطالعات تطبیقی، یکی از روش های پژوهش در بازنگری ساختار توانبخشی در نظام سلامت کشور است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی ساختار توانبخشی در نظام سلامت ایران در مقایسه با 5 کشور دیگر می باشد. روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعه تطبیقی است که در سال 1400 انجام شد. در این مطالعه، نمونه گیری به صورت هدفمند بوده و پنج کشور آلمان، ژاپن، کانادا، ترکیه و آفریقای جنوبی به لحاظ مولفه های سازمانی و مدیریت بهداشت، مولفه های مالی، مولفه های قانونی، مولفه های اجتماعی و مولفه های سیاست گذاری با ایران مورد مقایسه قرارگرفتند. برای گردآوری داده ها از پایگاه های اطلاعاتی معتبر و سایر منابع مرتبط در زمینه ساختار توانبخشی استفاده شد. در این مطالعه، داده ها با استفاده از مدل آموزش تطبیقی بردی در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تجزیه و تحلیل شدند. یافته های به دست آمده در قالب جدول تطبیقی مورد مقایسه قرارگرفتند. یافته ها: یافته ها حاکی از این بود که به لحاظ سازمانی و مدیریت بهداشت، وزارت بهداشت مسئولیت مدیریت بهداشت و توانبخشی را برعهده دارد، اما در ایران علاوه بر وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، هلال احمر، بنیاد شهید و آموزش و پرورش استثنایی نیز در مدیریت امور توانبخشی نقش دارند. مسائل و مشکلات مالی، از موانع قابل توجه در دسترسی افراد دارای ناتوانی به خدمات توانبخشی در بین این کشورها است و در ایران نیز بخش زیادی از این هزینه ها از جیب خانواده ها پرداخت می شود. از نظر مولفه های قانونی در ایران نیز مانند سایر کشورها قوانین و مقررات مشخصی برای ارائه خدمات به افراد دارای ناتوانی وجود دارد. ولی گاهی اجرای این قوانین و مقررات به خوبی صورت نمی پذیرد. به لحاظ اجتماعی، ایران کشوری با جمعیت رو به سالمندی، پذیرای مهاجرین و دارای فرهنگهای متنوع بوده و دسترسی تمام افراد نیازمند توانبخشی در این جمعیت بالا به خدمات مورد نیاز با محدودیت مواجه است. به لحاظ مولفه سیاست گذاری نیز فرآیند تنظیم سیاست ملی سلامت مستلزم بررسی و درصورت لزوم تغییر در سیاست های موجود نظام سلامت است. نتیجه گیری: وجود جایگاه مشخص برای توانبخشی در نظام سلامت ایران، ارائه خدمات و مدیریت امور توانبخشی توسط یک سازمان واحددهمچون وزارت بهداشت و همچنین اجرای صحیح قوانین و سیاست گذاری ها، می تواند منجر به بهبود بخش ساختاری و مدیریت نظام سلامت و توانبخشی گردد. موانع و مشکلات مالی موجود بر سر راه خدمات توانبخشی کاسته شده و دولت و بیمه ها بخش اعظم هزینه های مربوط به خدمات توانبخشی را تحت پوشش قرار دهند. همچنین بازنگری در تنظیم سیاست های ملی سلامت و قانون گذاری ها باید به گونه ای صورت پذیرد که منجر به بهبود دسترسی تمام افراد دارای ناتوانی به خدمات سلامت و توانبخشی گردد. بنابراین ضروری است که بازنگری و اصلاح اساسی در ساختار، قوانین و فرآیندهای ارائه خدمات توانبخشی صورت گیرد.
Objective: Due to the increasing number of people with disabilities and lack of awareness of disability prevention methods in developing countries, creating a proper rehabilitation structure and providing appropriate services is one of the important goals of the health system. Conducting comparative studies is one of the research methods in reviewing the structure of rehabilitation in the health system of the country. The aim of this study was to compare the structure of rehabilitation in the Iranian health system compared to 5 other countries.
Methods & Materials: This research is a comparative study conducted in 2022. In this study, sampling was purposeful and five countries of Germany, Japan, Canada, Turkey and South Africa compared in terms of organizational components and health management, financial components, legal components, social policy components with Iran. Reliable databases and other related resources in the field of rehabilitation structure were used to collect data.In this study data were analyzed using Beredy Model that contains four stages of description, interpretation, proximity, and comparison. The findings were compared in the form of a comparative table.
Results: The findings indicated that in terms of organization and health management, the ministry of health is responsible for health management and rehabilitation, but in Iran, in addition to the ministry of health, the Red Crescent, the martyr foundation and exceptional education are also involved in the management of rehabilitation. Financial issues and problems are significant barriers to access for people with disabilities to rehabilitation services in these countries and in Iran, a large part of these costs are paid from the pockets of families. In terms of legal components in Iran, as in other countries, there are specific rules to provide services to people with disabilities. But sometimes the implementation of these rules is not well done. Socially, Iran is a country with the aging population, welcomes immigrants and has diverse cultures, and the access of all people in need of rehabilitation in this high population to the services needed is limited. In terms of policy component, the process of regulating national health policy requires review and, if necessary, changes in existing health system policies.
Conclusion: Existence of a specific position for rehabilitation in the Iranian health system, provision of services and management of rehabilitation affairs by a single organization such as the Ministry of Health, as well as proper implementation of laws and policies, can lead to structural improvement and management of the health system and rehabilitation. Financial obstacles and problems to rehabilitation services have been reduced and government and insurance cover most of the costs of rehabilitation services. Also, review national health policies and legislation in the country should be such as to improve the access of all people with disabilities to health and rehabilitation services. Therefore, it is necessary to fundamentally review and reform the structure, value and process of providing rehabilitation services.