خلاصة:
هدف این پژوهش، ارزیابی برنامهی آموزشی درس تربیتبدنی دوره اول متوسطه براساس الگوی سیپ بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و جامعه آماری آن، شامل همهی دبیران تربیتبدنی دوره اول متوسطه شهر تهران بودند که تعداد 300 نفر از آنان به صورت تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهی محققساخته بود که پایایی آن 845/0 به دست آمد و به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه در بخش استنباطی، آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول، آزمون تی تک متغیره و آزمون رتبهبندی فریدمن مورد استفاده قرار گرفتند. یافتههای بهدستآمده از تحلیل عاملی تأییدی معیارهای مربوط به متغیرهای زمینه، درونداد، فرایند و برونداد نشان داد گویههای پرسشنامه از بار عاملی قابل قبولی با متغیرهای مربوط به خود برخوردار هستند و ارزیابی براساس آنها میتواند مبنای تصمیمگیریهای صحیح را فراهم آورد، علاوه بر این چهار مولفهی ارزیابی زمینه، ارزیابی درونداد، ارزیابی فرآیند و ارزیابی برونداد در وضعیت مطلوبی قرار نداشتند. درنهایت یافتههای این مطالعه نشان داد که بین مؤلفههای زمینه، فرآیند، برونداد و درونداد، از نظر دبیران تربیتبدنی، اولویتبندی وجود دارد و فرآیند آموزش نسبت به سایر متغیرها از اهمیت بالاتری برخوردار است. لذا برای بهبود وضعیت لازم است مسئولان به بازنگری در برنامهی آموزشی، فراهم نمودن امکانات و تجهیزات آموزشی و بهبود روشهای تدریس و ارزشیابی درس تربیتبدنی توجه بیشتری نمایند.
The purpose of this research was to evaluate the educational program of the physical education course of the first year of high school based on the SIP model. This research was practical in terms of its purpose and its statistical population included all physical education teachers of the first year of high school in Tehran, 300 of whom were randomly selected as a statistical sample. The research tool was a researcher-made questionnaire, the reliability of which was 0.845 and in order to analyze the data of the questionnaire in the inferential part, K-S tests, first order confirmatory factor analysis, single variable t-test and Friedman rank test was used. The findings of the confirmatory factor analysis of the measures related to the variables, input, process, and output showed that all items have an acceptable load factor with their variables, and an assessment based on them can provide the basis for the correct decisions. In addition, the four components of field assessment, input evaluation, process evaluation, and also output evaluation were not in a desirable situation. Finally, the findings of this study showed that there is a prioritization between the components of the field, the process, the output and the input from the viewpoint of the teachers of physical education. The training process is more important than other variables. Therefore, in order to improve the situation, it is imperative that officials pay more attention to the educational content, the provision of educational facilities and the improvement of the teaching and assessment methods of the physical education course.
ملخص الجهاز:
لذا براي بهبود وضعيت لازم است مسئولان به بازنگري در برنامه ي آموزشي، فراهم نمودن امکانات و تجهيزات آموزشي و بهبود روش هاي تدريس و ارزشيابي درس تربيت بدني توجه بيشتري نمايند.
با توجه به گستردگي و اهميت آموزش تربيت بـدني در دوره - ي متوسطه و نگرانيهاي موجود در خصوص ميزان تحقق اهداف برنامه ي آموزشي درس تربيت بدني و از آن جايي که اکثر تحقيقات صورت گرفته در زمينه ي تربيت بدني مدارس ، به بررسي وضعيت فعاليت هـاي بـدني در مـدارس و نيـز توصيف جايگاه درس تربيت بدني پرداخته اند و در خصوص ارزيـابي برنامـه ي آموزشـي ايـن درس در مـدارس کـه از ضروريات است ، تحقيقات زيادي صورت نگرفته است ، لذا اين پژوهش قصد دارد بـه ارزيـابي برنامـه ي آموزشـي درس تربيت بدني دوره اول متوسطه بر اساس الگوي سيپ بپردازد و بازخوردهاي لازم را براي مسئولان حوزه ي تربيت بـدني ٤.
جدول ٢- تحليل عاملي اکتشافي سازه هاي پرسشنامه عوامل و زيرساخت ها ارزشيابي زمينه 1 تحقيقات ميداني انجام شده براي تدوين برنامه درسي ورزش دوره اول متوسطه کافي بوده است ؟ 0.
A Conceptual Framework for Mechatronics Curriculum Using Stufflebeam CIPP Evaluation Model, Social and Behavioral Sciences, Volume 195, 3 July 2015 pp.
Razavi Mohammad Hossein, Rouhani Zahra, Ghanbari Firoozabadi Alireza.
Evaluating the Educational Performance of Ardakan University Based on CIPP Model.