خلاصة:
در بازار آزاد، برای رقابت تجاری، موسسات، شرکتها و بنگاههای متعددی حضور دارند و در شرایط مساوی و برابر فعالیت میکنند و هر کدام بر حسب انتخاب، امکانات و موقعیتی که دارند در قلمروی خاصی به فعالیت و انجام معاملات خاص مشغول است. هر فعال تجاری سیاست رقابتی و برنامه ها و اهداف ویژهای دارد. رقابت سالم، منصفانه و آزاد ایجاب میکند هیچ یک از شرکتها یا بنگاهها در امور داخلی و معاملات رقیب خود دخالت نکند و از نفوذ در آن بنگاه مثل کسب اطلاعات، کشف اسرار و افشای آن ها خودداری نماید و این دخالت و نفوذ را وسیلهای برای سوء استفاده علیه رقیب قرار ندهد. حقوق رقابت در عموم کشورها در این جهت تعهدات متعددی برای تمامی فعالان عرصهی رقابت تجاری پیشبینی میکند و با وضع ضمانت اجراهای خاص شرکتها و بنگاههای تجاری را از تخلف در این عرصه باز میدارد. دخالت در معاملات رقیبان تجاری و کسب غیر مجاز اطلاعات و دستیابی به اسرار تجاری آنها، آثار منفی زیادی بر رقابت منصفانه و سالم دارد و میتواند موجب حذف رقبای تجاری و درنهایت برقراری انحصار در بازار گردد و سبب کاهش کیفیت کالاها، افزایش قیمت آن ها و درواقع به ضرر مصرفکنندگان باشد به همین دلیل، لازم است به طور ویژه از نظر مفهوم ، اقسام اسرار ، انواع دخالت و نیز مقررات حاکم بر آن در حقوق ایران، حقوق اسلام و حقوق اتحادیهی اروپا مورد تحلیل، بررسی و نقد قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
دخالت در معاملات رقيبان تجاري و کسب غير مجاز اطلاعات و دست يابي به اسرار تجاري آن ها، آثار منفي زيادي بر رقابت منصفانه و سالم دارد و ميتواند موجب حذف رقباي تجاري و درنهايت برقراري انحصار در بازار گردد و سبب کاهش کيفيت کالاها، افزايش قيمت آن ها و درواقع به ضرر مصرف کنندگان باشد به همين دليل ، لازم است به طور ويژه از نظر مفهوم ، اقسام اسرار ، انواع دخالت و نيز مقررات حاکم بر آن در حقوق ايران ، حقوق اسلام و حقوق اتحاديه ي اروپا مورد تحليل ، بررسي و نقد قرار گيرد.
( حسيني، ١٣٩٦، ٣٤٣ ) امروزه مخصوصاً با وجود امکانات فناوريهاي پيش رفته ، شرکت ها سعي دارند از اسرار و اطلاعات سازماني و ساختاري رقيب خود باخبر شوند و بتوانند با آگاهي از سياست رقابتي ساير شرکت ها، عکس العمل مناسب نشان دهند و تصميماتي اتخاذ کنند که اقدامات رقيب به شکست بيانجامد و در نهايت به حذف رقيب يا کاهش رقابت منتهي گردد (بيل ، ٢٠٠٩ ،ص ١١ ) و اين رويه علاوه بر يک سوء استفاده ي آشکار، اقدامي غيراخلاقي و ناجوانمردانه است و به همين دليل حقوق اسلام و حقوق رقابت عموم کشورها، آن را ممنوع ميداند يا با حساسيت خاص مورد نظارت و کنترل قرار ميدهد تا از سوء استفاده در کسب اطلاعات رقيب و تحقق فساد در بنگاه هاي تجاري خصوصي جلوگيري شود .