خلاصة:
فرسودگی تحصیلی با پیدایش نگرش، رفتار و احساسات منفی در مقابل فشارهای روانی مرتبط با تحصیل در دانشآموزان بروز میکند و ازجمله عواملی است که به شکل منفی، عملکرد تحصیلی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین حمایت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی سازگاری دانشآموزان با مدرسه بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بهشهر در سال تحصیلی 99-98 به تعداد 2163 نفر بوده است. نمونه آماری به تعداد 327 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب پایه تحصیلی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005)، فرسودگی تحصیلی ماسلاخ (2001) و سازگاری دانشآموزان با مدرسه سینها و سینگ (1993) استفادهشده است. بهمنظور تحلیل دادههای حاصله، از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین حمایت تحصیلی و سازگاری دانشآموزان با مدرسه با فرسودگی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 5/45 درصد از حمایت تحصیلی و 4/48 درصد از سازگاری دانشآموزان با مدرسه توسط فرسودگی تحصیلی تبیین میشود و سازگاری دانشآموزان با مدرسه اثر میانجی بر رابطه بین حمایت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی را دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با تقویت حمایت تحصیلی و بهبود سازگاری دانشآموزان با مدرسه میتوان فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان را کاهش داد.
purpose of this study was to investigate the relationship between of academic support and academic burnout with the mediating role of students' adjustment to school. The research applied in terms of purpose and method was descriptive, correlational one. The statistical population of the study included all female high school students in Behshahr in the number of 2163. The statistical sample was 327 people using Krejcie and Morgan table, and stratified random sampling according to educational level. The instruments for collecting data were Questionnaires of Sands & Plunkett Academic Support (2005), Maslach Academic Burnout (2001) & Sinha & Singh Students' Adjustment to school (1993) Questionnaire. The collected data was used for analyzed by Structural equation modeling using the partial least squares method (PLS). The results of this study showed that there is a significant relationship between academic support and students' adjustment to school with academic burnout. 45.5% of academic support and 48.4% of students' adjustment to school is explained by academic burnout. And the students' adjustment to school variable has a mediator effect on the relationship between academic support and academic burnout. By strengthening academic support and improving students' adaptation to school, it is possible to reduce academic burnout in students