خلاصة:
از دهه 1980 اقتصاد جهان به سرعت از یک صنعتی به یک پایگاه دانش تغییر کرده است. در دانش جدید اقتصاد ثروت با توسعه و مدیریت دانش ایجاد میشود. این ارزش ایجاد منابع دانش معمولا به عنوان سرمایه فکری گفته میشود. ارزش دیگر صرفا بر اساس نتایج مالی اندازهگیری نمیشود؛ بلکه ارزش فعالیتهایی که منابع دانش را توسعه میدهند نیز باید در نظر گرفته شود. انجام این کار کمک میکند تا درک شود که چگونه کارکنان، مشتریان و فعالیتها در ایجاد ارزش کمک میکنند و موجب حرکت به سوی چالش چگونگی شناسایی، اندازهگیری و گزارش ارزش منابع دانش میشود. حسابداری سرمایه فکری برای برطرف کردن این چالش توسعه یافته است. اندازهگیری سرمایه فکری به منظور مقایسه شرکتهای مختلف، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترلهای آنها ضروری است. برای داشتن اطلاعات بهتر برای تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری، سهامداران و سرمایه گذاران باید دانش و آگاهی بیشتری در مورد سرمایه فکری یک سازمان داشته باشند. حسابداری سنتی از طریق گزارشهایی که برای این اهداف تهیه نشده بودند تا حدی میتوانست تصویر مناسبی از سرمایه فکری سازمان فراهم کند ولی این به تنهایی جوابگوی نیازهای سرمایه گذاران و سهامداران نیست. اگر سرمایه گذاران اطلاعات کاملی در مورد ارزش سازمان و سرمایه فکری آن نداشته باشند ارزیابی آنها از وضعیت سازمان دارای اعتبار کمتری خواهد بود و خود این ابهام باعث افزایش هزینه سرمایه برای سازمان میشود. تحلیلگران نیز برای درک بهتر ارزش سازمان باید اطلاعات درستی در مورد ارزش سرمایه فکری آن داشته باشند. با توجه به اهمیت اندازهگیری سرمایه فکری این پژوهش با مروری بر ادبیات حسابداری سرمایه فکری به بررسی سقوط و احیای حسابداری سرمایه فکری میپردازد.
Since the 1980s, the world economy has rapidly changed from an industrial to a knowledge base. In the new knowledge economy, wealth is created by developing and managing knowledge. This value of creating knowledge resources is usually referred to as intellectual capital. Value is no longer measured solely by financial results; Rather, the value of activities that develop knowledge resources should also be considered. Doing so helps to understand how employees, customers, and activities contribute to value creation and leads to the challenge of how to identify, measure, and report the value of knowledge resources. Intellectual capital accounting was developed to address this challenge. Measuring intellectual capital is necessary in order to compare different companies, determine their real value and even improve their controls. In order to have better information for investment decisions, shareholders and investors should have more knowledge and awareness about the intellectual capital of an organization. Traditional accounting through reports that were not prepared for these purposes could to some extent provide a suitable image of the organization's intellectual capital, but this alone does not answer the needs of investors and shareholders. If the investors do not have complete information about the value of the organization and its intellectual capital, their assessment of the organization's status will be less valid, and this ambiguity itself will increase the cost of capital for the organization. Analysts should also have correct information for a better understanding of the organization's value. about the value of its intellectual capital. Considering the importance of intellectual capital measurement, this research examines the decline and revival of intellectual capital accounting by reviewing the intellectual capital accounting literature.