خلاصة:
یکی از مولفه های کلیدی در رویکرد توسعه پایدار گردشگری، توجه به خواسته ها، تمایلات و تجربه کسب شده و به طور کلی نگرش و رضایت جامعه گردشگران در یک مقصد گردشگری است. هدف این تحقیق بررسی نحوه نگرش و سطح رضایت گردشگران با توجه به شاخص های اجتماعی و خدمات رفاهی در حوره ساحلی بابلسر است. روش تحقیق از نوع پیمایشی مبتنی بر استفاده از پرسشنامه از جامعه میهمان است. نتایج نشان می دهد حوزه ساحلی بابلسر از نظر جامعه گردشگران به لحاظ شاخص های اجتماعی و رفاهی در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارد اما در عین حال تا فاصله مطلوب فاصله زیادی دارد.
One of the key factors to approaching sustainable development in tourism, is taking Into account the demands, tendencies and acquired experiences, and in general Satisfaction of the tourist population at a tourist destination. The aim of the present Study is to survey tourists' viewpoints and the rate of satisfaction based on social Criteria and welfare services in the coastal region of Babolsar. The method conducted Was a survey based on the usage of questionnaires for the guest population. The Results reveal that the tourist population of the coastal region of Babolsar is placed Higher than average with respect to social criteria and welfare services.
ملخص الجهاز:
بررسی نگرش گردشگران به کیفیت مقاصد ساحلی با تاکید بر ابعاد اجتماعی و رفاهی مصط فی قدمی چکیده یکی از مولفه های کلیدی در رویکرد توسعه پایدار گردشگری، توجه به خواسته ها، تمایلات و تجربه کسب شده و به طور کلی نگرش و رضایت جامعه گردشگران در یک مقصد گردشگری است .
هدف این تحقیق بررسی نحوه نگرش و سطح رضایت گردشگران با توجه به شاخص های اجتماعی و خدمات رفاهی در حوره ساحلی بابلسر است .
نتایج نشان می دهد حوزه ساحلی بابلسر از نظر جامعه گردشگران به لحاظ شاخص های اجتماعی و رفاهی در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارد اما در عین حال تا فاصله مطلوب فاصله زیادی دارد.
رشد خودرو و خودجوش گردشگری درون مرزی (بومی) در شکل انبوه ٣، از یک طرف ، پیامدهای نامطلوب اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و محیطی را در حوزه های مقصد٤ در پی داشته است و از طرف دیگر به تدریج به دلیل تنزل کیفیت و جذابیت مقاصد، سطح رضایت گردشگران روبه کاهش گذارده است و این دو با بنیانها و اصول توسعه پایدار (گردشگری) در تضاد و تقابل است .
هدف این تحقیق بررسی نحوه نگرش و سطح رضایت گردشگران بومی٥ در حوزه ساحلی بابلسر به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری داخلی، است و در آن به ابعاد اجتماعی و رفاهی تاکید بیشتری خواهد شد.
نحوه نگرش و میزان رضایت گردشگران حوزه بابلسر در مورد شاخص های اجتماعی با میانگین ٣/٢١ نشان از سطح متوسط کیفیت شاخص های مذکور است .