خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر پویایی مدل کسبوکار متاثر از کووید-19 در شرکتهای دانشبنیان نوپا مستقر در استان کرمانشاه انجام شد.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: پژوهش از نظر هدف کاربردی و دارای رویکرد کیفی است. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمهساختارمند با خبرگان کلیدی مطلع و با روش قضاوتی و گلوله برفی، تا دستیابی به اشباع نظری دادهها (19 نفر) گردآوری شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل مضمون فرایند شش مرحلهای استفاده گردید.
یافتهها: عوامل موثر بر پویایی مدل کسبوکار در 624 کد، 64 مضمون پایه، 15 مضمون سازماندهنده فرعی، و 5 مضمون سازماندهنده اصلی قرار گرفتند. این 5 مضمون عبارتاند از: عوامل مرتبط با بازار هدف؛ عوامل مرتبط با منابع؛ عوامل مرتبط با فرایندهای مالی؛ عوامل مرتبط با آمیخته بازاریابی؛ و عوامل مرتبط با ذینفعان در شرکت دانشبنیان نوپا.
ارزش/ اصالت پژوهش: نتایج پژوهش کمک میکند که عناصر مفهومی و چارچوب نوینی برای پویایی مدل کسبوکار شناسایی شود تا شرکتهای نوپا بتوانند بر چالشهای ناشی از همهگیری کووید-19 و محدودیتهای آن غلبه کنند. بدین ترتیب، بینش جدیدی برای شرکتها، برنامهریزان، و سیاستگذاران فراهم میگردد.
Purpose: The aim of this study is to identify factors affecting the dynamics of the business model in knowledge-based startups in Kermanshah, considering the effects of Covid-19.
Methodology: In terms of purpose, the research was applied and qualitative approach was used. Data were gathered through semi-structured interviews with key experts. Applying judgmental and snowball methods, interviews went on (with 19 experts) until theoretical saturation of data was achieved. The six-step process of theme analysis was used to analyze the data.
Findings: Effective factors on the business model dynamics include 624 codes, 64 basic themes, 15 sub-organizing themes and 5 main organizing themes. These 5 main organizing themes comprise of such factors as target market, resources, financial processes, marketing mix and stakeholders.
Originality: The results of this research may help identify new conceptual elements and an innovative framework for business model dynamics so that start-ups can overcome the challenges and limitations imposed by the Covid-19 pandemic. Thus, a new perspective will be provided for companies, planners and policymakers.
ملخص الجهاز:
این ۵ مضمون عبارت اند از عوامل مرتبط با بازار هدف عوامل مرتبط با منابع عوامل مرتبط با فرایندهای مالی: عوامل مرتبط با آمیخته بازاریابی و عوامل مرتبط با ذی نفعان در شرکت دانش بنیان نوپا ارزش اصالت :پژوهش نتایج پژوهش کمک میکند که عناصر مفهومی و چارچوب نوینی برای پویایی مدل کسب و کار شناسایی شود تا شرکتهای نوپا بتوانند بر چالشهای ناشی از همه گیری کووید ۱۹ و محدودیتهای آن غلبه کنند.
بر اساس این همان طور که اشاره شد با توجه به این مسئله که استان کرمانشاه به عنوان یکی از استانهای مرزی راهبردی کشور و بهره مندی از ظرفیت دانشی سرمایه انسانی موجود در استان سهم محدودی از شرکتهای دانش بنیان نوپا داشته و آمار بیکاری قابل توجهی را طی سالهای اخیر به خود اختصاص داده است همچنین شرکتهای دانش بنیان نوپا به دلیل تازه کار بودن و محدودیت منابع توان رقابتی کمتری در شرایط بحرانی داشته اند جامعه مورد مطالعه شرکت های دانش بنیان نوپا در استان کرمانشاه هستند این جامعه با هدف مطالعه تاثیر یک بحران جهانی به نام کووید ۱۹ که شرایط اقتصادی ،اجتماعی فرهنگی و حتی سیاسی کشورها را متاثر ساخته است بر پویایی مدل کسب و کار آنها انتخاب گردید.
پس مانند جنبه های بهداشتی و انسانی بحران کووید ،۱۹ جنبه تجاری نیز به راههایی برای بازیابی و بهبود نیاز دارد و صرف راه حلهای موقت جوابگو نیست بنابراین شرکتهای نوپا باید زمینه را برای بازیابی و بهبود شرایط خود فراهم آورند آنها با این رویکرد که کووید ۱۹ یک تهدید نیست، قادرند که فرصتهای جدیدی را برای کارآفرینی ایجاد نمایند 2020 (OECD) تلاش برای مدیریت شرایط متلاطم موجود و پویایی و تطبیق پذیری مدل کسب و کار شرکتهای دانش بنیان نوپا می تواند حلقه مفقوده بین عملکرد شرکت نوپا و محیط بحرانی کووید ۱۹ تلقی گردد.