خلاصة:
امروزه حسابداری مدیریت می تواند نقش اصلی خود را در تصمیم گیری باز پس گرفته و ایفا نماید. دستیابی به اطلاعات به بالاترین میزان به منظور افزایش سطح اجتماعی اعتماد از سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت می تواند با استفاده از ابزارهای هوشمندانه حاصل شود. هدف ما بررسی چگونگی تأثیر اهداف جامعه پذیری (شهرت سازی و پشتیبانی اطلاعات)، سیاست های جامعه پذیری (پاداش، هنجارهای مشترک و اعتبار) و افراد جامعه پذیر (صمیمت و علایق مشترک) در سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت بوده است. با این هدف جهت بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش 3 فرضیه تدوین گردید که پس از توزیع پرسشنامه بین مدیران ارشد و میانی شرکت های شهرک صنعتی شهر ساری، 158 پاسخ دهنده در فاصله زمانی بهمن تا اسفند ماه 1400 آن را تکمیل نمودند. سپس با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که وجود رابطه معنادار بین اهداف جامعه پذیری در سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت رد شد اما وجود معنادار بین سیاست های جامعه پذیری و افراد جامعه پذیر در سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت تایید شد. یافتهها نشان داد سیاست و جنبههای افراد جامعهپذیری بر اعتماد به توصیههای افراد جامعه تأثیر مثبت میگذارد. پیکربندی های متعددی که شامل یک رابطه هم افزایی و جایگزینی در بین ابعاد فرعی جامعه پذیری است، به توصیه های مدیر اعتماد می کند.
Purpose: Reaching the highest level of information in order to increase the social level of trust upon management accounting information systems can be acquired using smart tools. The purpose of the present study is to review the effect of socialization objectives (fame and information back up), socialization policies (reward, common norms, and credit), and sociable people (Intimacy and common interests) in management accounting information systems. Methods: In order to study the relationship between the research variables, 3 hypotheses were proposed. After distributing a questionnaire among senior and junior managers of corporations in the industrial townships of Sari, 158 respondents completed that within a time period from January to February 2022. The data were analyzed using SPSS. Results: A significant relationship between socialization objectives in management accounting information system was rejected while it was confirmed that there is a significant relation between socialization policies and sociable people in management accounting information system. The results showed that policies and aspects of sociable people have a positive impact on their trust upon others' advice. Conclusions: Various classifications including synergy and replacement relation among subcategories of socialization trust on the advice of managers. Management accounting information system enables the managers to cooperate in mutual interaction with the workers who have common interests.