خلاصة:
امروزه صنعت گردشگری، به عنوان یکی از صنایع با رشد سریع در جهان ظهور کرده است، رشد و فعالیت های صنعت گردشگری علیرغم سهم اقتصادی آن عوارض جانبی دارد. فعالیت های مرتبط با صنعت گردشگری و مهمان نوازی باعث آلودگی، تولید مقدار زیادی زباله و کاهش منابع طبیعی شده است. هدف اصلی از بررسی مقدماتی این مطالعه ادغام نظریه توسعه یافته رفتار برنامه ریزی شده و ارزش باور - هنجار به عنوان مفاهیم اساسی در درک قصد بازدید از هتل سبز توریستی پارسیان استان چهارمحال و بختیاری است. روش و بررسی این مطالعه به صورت پرسشنامه به تعداد 160عدد، به صورت آنلاین جمع آوری گردید. جهت ارزیابی چارچوب مطالعه و رابطه فرضی از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی (pls-sem) استفاده شد. اصالت و ارزش اولیه در این مطالعه نشان می دهد تئوری رفتار برنامه ریزی شده و نظریه ارزش – باور – هنجار، درک قصد توریست برای بازدید از هتل سبز پارسیان استان چهارمحال و بختیاری را بخوبی ادغام می نماید. نکته حائز اهمیت، تئوری رفتار برنامه ریزی شده و نظریه ارزش – باور – هنجار در پیش بینی قصد توریست برای بازدید از یک هتل سبز عملی و مفید بوده است. در مطالعه مفاهیم عملی، نتایج ارزشمندی را برای اپراتورهای هتل سبز ارائه می دهد تا استراتژی های موثری برای جذب گردشگران به بازدید از هتل های سبز را ایجاد نمایند. همچنین، یافته ها و نتایج در سطح این مطالعه تایید می نماید که قصد گردشگران برای اقامت در یک هتل سبز (پارسیان) به طور مستقیم تحت تأثیر هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده آنها است. علاوه بر این، این مطالعه رابطه ناچیز بین اعتماد سبز، هنجارهای شخصی و قصد اقامت گردشگران را تایید می کند. از سوی دیگر، اخلاق درک شده، مسئولیت پذیری، تمایل به پرداخت بیشتر و اثربخشی درک شده مصرف کننده در تبیین هنجارهای ذهنی مشتری، هنجارهای شخصی و کنترل رفتار درک شده معنادار بوده است.
today, the tourism industry has emerged as one of the fastest growing industries in the world. despite its economic contribution, the growth and activities of the tourism industry have side effects. the activities related to the tourism and hospitality industry have caused pollution, produced a lot of waste and reduced natural resources. the main purpose of the preliminary investigation of this study is to integrate the developed theory of planned behavior and belief-norm value as basic concepts in understanding the intention to visit parsian green tourist hotel in chaharmahal and bakhtiari province. the method and investigation of this study was collected online in the form of a questionnaire of 160 items. partial least square structural equation modeling (pls-sem) technique was used to evaluate the study framework and the hypothetical relationship. the originality and primary value in this study shows that the theory of planned behavior and the theory of value-belief-norm integrate well the understanding of the tourist's intention to visit green parsian hotel in chaharmahal and bakhtiari province. importantly, the theory of planned behavior and value-belief-norm theory have been practical and useful in predicting the tourist's intention to visit a green hotel. in the study of practical concepts, it provides valuable results for green hotel operators to create effective strategies to attract tourists to visit green hotels. also, the findings and results at the level of this study confirm that tourists' intention to stay in a green hotel is directly influenced by their perceived mental norms and behavioral control. in addition, this study confirms the insignificant relationship between green trust, personal norms and tourists' intention to stay. on the other hand, perceived ethics, responsibility, willingness to pay more, and perceived consumer effectiveness were significant in explaining customer subjective norms, personal norms, and perceived behavioral control.
ملخص الجهاز:
هدف اصلي از بررسي مقدماتي اين مطالعه ادغام نظريه توسعه يافته رفتار برنامه ريزي شده و ارزش باور - هنجار به عنوان مفاهيم اساسي در درک قصد بازديد از هتل سبز توريستي پارسيان استان چهارمحال و بختياري است .
همچنين ، يافته ها و نتايج در سطح اين مطالعه تاييد مي نمايد که قصد گردشگران براي اقامت در يک هتل سبز (پارسيان ) به طور مستقيم تحت تأثير هنجارهاي ذهني و کنترل رفتاري درک شده آنها است .
علاوه بر اين ، محققان اخير مهمان نوازي پيشنهاد مي کنند که تئوري رفتار برنامه ريزي شده مي تواند با نظريه ارزش – باور - هنجار براي پيش بيني قصد هتل سبز مشتريان ادغام شود ) Yadav et ;٢٠٢٠,Yarimoglu and Gunay ٢٠٢١ ,.
علاوه بر اين ، بسياري از محققان مهمان نوازي از چارچوب نظريه رفتار برنامه ريزي شده در مطالعات هتل هاي سبز براي تعيين قصد مصرف کنندگان براي انتخاب و اقامت در هتل هاي سبز استفاده کرده اند ) Chen and Tung,2014; Suki and Suki, 2015; Verma and Chandra,2018; Yarimoglu and Gunay, 2020; Yadav ٢٠٢١ ,.
هنجار ذهني شامل باور هنجاري است که تفکر ديگران را در مورد انجام يک رفتار خاص نشان مي دهد )٢٠٢٠,Yarimoglu and Gunay( اين مطالعه تمايل دارد تا ادراک و تأثير ديگران نزديک به فرد را آشکار کند که به قصد آنها براي بازديد از يک هتل سبز منجر مي شود.