خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تاثیر آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خوش بینی تحصیلی دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان مقطع متوسطه دوم شهر بوشهر در زمان پاندومی کرونا بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را 3040 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بوشهر تشکیل می دادند. حجم نمونه این پژوهش شامل 40 نفر می باشد که از طریق نمونه گیری خوشه ای بدست آمد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پروتکل آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی معصومیان و همکاران (1392) و پرسشنامه های خوش بینی تحصیلی موران و همکاران (2013) و اضطراب امتحان فریدمن (1997) بود. به منظور تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد و نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی باعث بهبود هر یک از مولفه های خوش بینی تحصیلی یعنی اعتماد دانش آموزان به معلمان، تأکید تحصیلی و یگانگی مدرسه در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید.
The aim of the present study was the effect of mindfulness-based stress management training
on the academic optimism of female students with exam anxiety in the second secondary level
of Bushehr during the Corona pandemic. The present research method is semi-experimental
with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the
present study consisted of 3040 female students of the second secondary level of Bushehr
city. The sample size of this research includes 40 people, which was obtained through cluster
sampling. The data collection tool in this research was Masoomian et al.'s mindfulness-based
stress management training protocol (2013), Moran et al.'s academic optimism questionnaire
(2013), and Friedman's exam anxiety (1997). In order to analyze the data, the covariance
analysis test was used and the results showed that stress management training based on
mindfulness improved each of the components of academic optimism, i.e. students' trust in
teachers, academic emphasis and school unity in the subjects of the experimental group.
compared to the control group.
ملخص الجهاز:
ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پروتکل آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی معصوميان و همکاران (1392) و پرسشنامه های خوش بینی تحصیلی موران و همکاران (2013) و اضطراب امتحان فریدمن (1997) بود.
به منظور تحليل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد و نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی باعث بهبود هر یک از مولفه های خوش بینی تحصیلی یعنی اعتماد دانش آموزان به معلمان، تأکید تحصیلی و یگانگی مدرسه در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید.
از طرفی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی 2 يكي از روش های مناسب جهت بهبود خوش بینی تحصیلی دانش آموزان می باشد.
نتایج نشان داد که برنامه ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر خوش بینی تحصیلی دانش آموزان موثر است.
مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خوش بینی تحصیلی نوجوانان تحت اپیدمی کووید 19 موثر - Feldman - Mindfulness-based stress management training - Amanvermez -Norouzi -Urizar -Kuerbis است.
بنابر آنچه بالا گفته شد سؤال اصلی در این تحقیق به این صورت مطرح است که آیا آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خوش بینی تحصیلی دانش آموزان دختر داراي اضطراب امتحان مقطع متوسطه دوم شهر بوشهر تاثیر دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر نيمه آزمایشي با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.
The effectiveness of mindfulness-based stress reduction treatment on emotional regulation and academic optimism of female high school students with test anxiety, 4th National School Psychology Conference.