خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه انگیزش شغلی و خلاقیت هیجانی با عزت نفس معلمان ابتدایی شهر گچساران بود. روش کار: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه ی مورد مطالعهی این پژوهش 1253 نفر از معلمان ابتدایی شهر گچساران بود. حجم نمونه در این پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان 330 نفر بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای انگیزش شغلی هرزبرگ (2015)، خلاقیت هیجانی آوریل و توماس نولز (1991) و عزت نفس روزنبرگ (2010) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از ماتریس همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج: نتایج نشان میدهد که بین متغیر انگیزش شغلی و خلاقیت هیجانی با عزت نفس همبستگی وجود دارد و این همبستگی معنادار است چرا که از 05/0 کمتر است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام جدول نشان داد که انگیزش شغلی بیش از 659/0 درصد از واریانس خلاقیت هیجانی و متغیر خلاقیت هیجانی 841/0 درصد از واریانس مشترک عزت نفس را تبیین میکند، به عبارتی متغیرهای پیش بین (انگیزش شغلی بر خلاقیت هیجانی) قادر به پیش بینی متغیر عزت نفس میباشند. نتیجهگیری: نتیجهگیری کلی پژوهش نشان داد که با تقویت انگیزش شغلی و خلاقیت هیجانی در بین معلمان میتوان به بهبود و عزت نفس آنان در مدارس کمک فراوانی نمود.
Introduction: The purpose of this research is to investigate the relationship between job
motivation and emotional creativity with self-esteem of primary teachers in Gachsaran
city Was. Methodology: The current research method is a correlational description, and
the population studied in this research was 1253 primary teachers of Gachsaran city. The
sample size in this research was 330 people based on the table of Karjesi and Morgan. In
order to collect information, Herzberg's (2015) career motivation questionnaires, Avril and
Thomas Knowles' (1991) emotional creativity, and Rosenberg's (2010) self-esteem
questionnaires were used. Correlation matrix and regression analysis were used to analyze
the obtained data. Results: The results show that there is a correlation between job
motivation and emotional creativity with self-esteem and this correlation is significant
because it is less than 0.05. The results of the step-by-step regression analysis of the table
showed that job motivation explained more than 0.659% of the variance of emotional
creativity and the variable of emotional creativity explained 0.841% of the common
variance of self-esteem, in other words, the predictor variables (job motivation on
emotional creativity) are able to predict the variable of self-esteem. Conclusion: The
general conclusion of the research showed that by strengthening job motivation and
emotional creativity among teachers, it is possible to help improve their self-esteem in
schools.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان میدهد که بین متغیر انگیزش شغلی و خلاقیت هیجانی با عزت نفس همبستگی وجود دارد و این همبستگی معنادار است چرا که از 05/0 کمتر است.
The role of principals' distributive leadership style on the job performance of secondary school teachers in Mehran city: presenting a model, New Approach in Educational Management Journal (series 13), 2016, number 1 [In Persian].
The study of the relationship between organizational change strategies and teachers' professional performance, leadership and educational management research journal, second year, fifth issue [In Persian].
The effect of virtue-oriented leadership on teachers' self-development through the mediation of organizational learning, management on training organizations, 6th year, number 1: pp.
Descriptive study of career motivation and teaching styles in primary school teachers during the outbreak of the Corona virus, Scientific-Research Quarterly Journal of Human Sciences Methodology, Year 19, Number 76[In Persian].
Determining the effectiveness of group training based on positive psychology on job enthusiasm and job motivation of employees, Tehran, Public Management Training Center [In Persian].
ir Explaining the role of organizational learning in learning organizations Mohammad amo obaii moghadam*: MA of student in educational management, University of Tehran, Tehran, Iran.
Therefore, managers and employees are always learning and acquiring new skills in order to experience more capability and maintain the competitive advantage of their organization.