خلاصة:
عمادالدّین نسیمی، شاعر و عارف برجسته قرن هشتم و نهم هجری، بیشتر به عنوان یک عارفِ پیرو طریقت حروفیه شناخته می شود و در اکثر قریب به اتفاق پژوهش هایی که در حوزه عرفان اسلامی و تاریخ ادبیات عرفانی صورت گرفته است، از او به عنوان یک عارفِ حروفی نام برده شده است. این در حالی است که با رجوع به دیوان اشعار فارسی او -که ملاک اصلی پژوهش حاضر است- در می یابیم که نسیمی، چه در حوزه مباحث کلامی و چه در حوزه موضوعات عرفانی، به صورت روشن و آشکار، تحت تأثیر تعالیم مذهب تشیّع دوازده امامی قرار دارد. نسیمی در حوزه مباحث کلامی، قائل به جانشینی بلافصل امام علی(ع) بعد از حضرت رسول(ص) و عصمت ائمه دوازده گانه(س) و چهارده معصوم است. همچنین مطابق با نظریّات شیعیان امامیّه، معتقد به مباحثی همچون توسّل، شفاعت، تولّی، تبرّی و مهدویت است. علاوه بر این، همچون عارفان شیعه دوازده امامی، مباحثی چون نخستین تجلّی و علّت آفرینش بودن ائمه اطهار(س)، مقام مظهریّت اسماء و صفات ائمه(س)، و همچنین علم لدنّی ایشان را پذیرفته و بیان داشته است. اگرچه در گرایش عمادالدّین نسیمی به طریقت حروفیه تردیدی وجود ندارد، اما به نظر می رسد که بر اساس نتایج پژوهش حاضر، قبل از این که او را حروفی یا منتسب به هر طریقت عرفانی دیگر بنامیم، شایسته است که او را شاعری مسلمان و از معتقدان به مذهب تشیّع دوازده امامی بدانیم. البته این گرایش به «مذهبِ تشیّع»، تعارضی با «مکتبِ سلوکی» او ایجاد نکرده است.
Emad al-Din Nasimi, a prominent poet and Sufi of the 8th and 9th centuries AH, is mostly known as a Sufi who follows the Hurufieh mystical path. In most of the research that has been done in the field of Islamic mysticism and the history of mystical literature, he has been mentioned as a Hurufi mystic. However, by referring to his Diwan of Persian poems - which is the main criterion of the present research - we find out that Nasimi, both in the field of theological debates and in the field of mystical issues, is clearly influenced by the teachings of the Twelver Shi'ism.
In the field of theological debates, Nasimi believes in the immediate succession of Imam Ali after the Prophet Muhammad, the infallibility of the Twelve Imams of Shi'a, and the Fourteen Ifallible Ones.
He also believes in beliefs such as supplication (Tawassul), intercession (Shafaa'at), association (Tawalli), dissociation (Tabarri), and Mahdism, in accordance with the theories of the Imamite Shi'ites. Additionally, like the Twelver Shi'a mystics, he accepts beliefs such as to be the first manifestation of God and the cause of creation of the Imams of the purity, the position of manifestation of the names and attributes of the Imams, and their God-given knowledge.
Although there is no doubt about Emad al-Din Nasimi's tendency towards the Hurufieh mystical path, it seems that, (based on the results of the present research), before we label him as a Hurufi or attribute him to any other mystical path, it is appropriate to consider him as a Muslim poet and one of the believers of Twelver Shi'ism. Of course, his tendency towards the "Shi'ism religion" is not incompatible with his "Mystical school".