خلاصة:
تغییرات گسترده در ماهیت صحنه نبرد همچون دانشمحور شدن جنگها، تهدیدهای نوپدید نظامی و توسعه فناوریهای نوین نظامی و غیره، نیاز به ایجاد تحول در مدیریت سرمایههای انسانی برای ارتقای پاسخگویی سازمانهای نظامی به این محیط پیچیده را دوچندان ساخته است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدل تحول در مدیریت سرمایه انسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) مبتنی بر رویکردی آمیخته صورت گرفته است. جامعه آماری برای مصاحبه، شامل خبرگان حوزه منابع انسانی در سطح آجا بودهاند که به روش هدفمند انتخاب و مصاحبه با ایشان تا رسیدن به اشباع نظری ( 15 نفر) ادامه یافت. جامعه آماری برای توزیع پرسشنامه، شامل برخی از مسئولین نیروی انسانی آجا (110 نفر) با حداقل مدرک کارشناسی ارشد، آشنا با حوزه سرمایه انسانی و جایگاه سازمانی 18 راهبردی بودهاند که از روش سرشماری برای توزیع پرسشنامهها استفاده گردید. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله اول شامل مطالعه اسناد و مدارک و مصاحبه نیمه ساختاریافته و در مرحله دوم پرسشنامه 69 سؤالی میباشد که روایی آن به دو روش همگرایی و تشخیصی و پایایی پرسشنامه به روش پایایی مرکب و آلفای کرونباخ تأیید گردیده است. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا (تِماتیک) و دادههای کمی با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart-Pls 3 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که مدل تحول در مدیریت سرمایه انسانی آجا دارای سه بخش، "پیشرانهای تحول در مدیریت سرمایه انسانی"، "اقدامات کارکردی- راهبردی تحول در سرمایه انسانی" و "بروندادهای تحول در مدیریت سرمایه انسانی" میباشد که از 17 مؤلفه و 69 شاخص تشکیل یافته است. همچنین نتایج بخش کمی گویای آن است که کلیه روابط علّی بین متغیرهای مدل تأیید گردیده است.
Extensive changes in the nature of the battlefield such as knowledge-based wars, new types of military threats, as well as the development of new military technologies, etc., have made it necessary to create a transformation in human capital management[1] to improve the response of military organizations to this complex environment. Therefore, the current research was carried out to identify dimensions, components and indicators of the HRM transformation model in the army of the Islamic Republic of Iran based on a mixed approach. 15 people from the army's HR experts were selected for interviews to theoretical saturation by purposeful sampling. In addition, the statistical population for the questionnaire included some managers and experts in the HR field of the army with at least a master's degree and strategic organizational positions. Due to the limited number of the statistical population (110 people), the census method was used to distribute the questionnaires. In the first phase, document study and semi-structured interviews were used to provide the model. Furthermore, in the second stage, a 69-item questionnaire was used to validate the model. Validity of the questionnaire confirmed by convergence and diagnostic methods and its reliability tested by composite reliability and Cronbach's alpha method. Qualitative data analysis was done using thematic method and quantitative data was analyzed using structural equation modeling in Smart-Pls 3 software. The results showed that the model of transformation in HCM of the army’s Islamic Republic of Iran consists of three dimensions; "drivers of transformation in HCM ", "functional-strategic measures of transformation in HRM" and "Outputs of transformation in HCM". In addition, these dimensions consisting of 17 components and 69 indicators. Moreover, the results of the quantitative analyze indicated that the causal relationships between the variables of the model have confirmed.