خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روان درمانی بین فردی بر روی خود کنترلی و ابراز وجود دانش آموزان دختر دارای رفتارهای خود آسیبرسان ارجاع داده شده به مرکز مشاورهی ناحیهی ۳ شهر اهواز بود. در این پژوهش چهار دانش آموز با روش نمونهگیری داوطلبانه-هدفمند و بر اساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند. طرح تحقیق تجربی تک موردی از نوع خط پایهی چندگانه بود. رواندرمانی بین فردی در ده جلسه به دانشآموزان آموزش داده شد و آنها به مقیاس خودکنترلی (تانجنی، 2004) و پرسشنامهی خودگزارشی ابراز وجود ( هرزبرگر و همکاران، 1984) در سه مرحلهی خط پایه، در حین آموزش و پیگیری دو ماهه پاسخ دادند. دادهها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش رواندرمانی بین فردی باعث افزایش خود کنترلی با درصد بهبودی کلی 96/37، و افزایش ابراز وجود با درصد بهبودی کلی 04/51 در چهار دانشآموز شده است. شاخصهای تغییر پایا هم حاکی از معناداربودن تغییر، بهبود خود کنترلی و افزایش ابراز وجود است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که درمانگران میتوانند از رواندرمانی بین فردی بهعنوان رویکردی کارامد، جهت کاهش رفتارهای خود آسیبرسان در دانش آموزان استفاده کنند.
The aim of this research was to investigate the effectiveness of interpersonal psychotherapy on self-control and self-expression of female students with self-harming behaviors referred to the counseling center of area 3 of Ahvaz city. In this research, four students were selected by the voluntary-purposive sampling method and based on the entry and exit criteria. The design of the experimental research was a single case of the multiple baseline type. Interpersonal psychotherapy was taught to the students in ten sessions, and they responded to the self-control scale (Tanjani, 2004) and the self-report self-expression questionnaire (Herzberger et al., 1984) in three stages of the baseline, during the training and the two-month follow-up. The data were analyzed by visual drawing method, Reliable Change Index (RCI), and recovery rate formula. The findings showed that interpersonal psychotherapy training increased, in general’s students, self-control (37.96%) and self-expression (51.04%) during training and Follow-up Stages. These were maintained percentages in follow-up stage. The RCI should meaningful change and increase in student’s self-control and self- expression during training and follow-up stages. Based on the findings of the research, it can be concluded that therapists can use interpersonal psychotherapy as an effective approach to reduce self-harming behaviors in students.