خلاصة:
مسألهی نسب فاطمیان به دلیل ارتباط مستقیم با مشروعیّت دینی و سیاسی سردمداران این دولت، همواره یکی از مسائل اساسی مورد توجه مورخان و نسبشناسانِ معاصر با دولت فاطمی و متأخران از آن بوده است. اهمیّت این مسأله سبب قرار گرفتن آن به عنوان دستاویزی سیاسی از طرف مخالفان دولت فاطمی بویژه دولت عباسی در بغداد بوده است. در میان مطالعات جدید نیز کمتر کتابی راجع به فاطمیان میتوان دید که در ابتدای آن بحثی مقدماتی راجع به نسب فاطمیان و نقد نظر مخالفانِ نسب علوی این دولت مطرح نشده باشد که عمدتاً مباحثی عمومی و ناشی از اهمیّت بنیادین این مسأله در تاریخ فاطمیان است. لذا، موضوع نسب فاطمیان، علیرغم برخورداری از شهرتی عام، کمتر موضوع مطالعات مستقل و دقیق علمی بوده است. اندک تحقیقات علمی موجود در این حوزه نیز محدود به طرح و نقد سطحیِ روایاتِ موافق و مخالف با نسب علوی فاطمیان شده است. در این مقاله با اتخاذ روشی تطبیقی، از طریق کاربست تکنیک تحلیل محتوای کیفی تلاش میشود با مقابلهسازی گزارشهای طیف وسیعی از منابع موافق و مخالف با روایت رسمی دولت فاطمی، خلأ پژوهشی موجود در این حوزه برطرف شده و به این پرسش اساسی پاسخی علمی و درخور داده شود.
Due to its direct connection with the religious and political legitimacy of the leaders of this government, the issue of Fatimid ancestry has always been one of the main issues of interest to historians and genealogists contemporary to the Fatimid government and its successors. The importance of this issue has caused it to be used as a political document by the opponents of the Fatimid government, especially the Abbasid government in Baghdad. Among the new studies, there are few books about the Fatimids that do not have a preliminary discussion about the Fatimids lineage and the criticism of the opponents of the Alavi lineage of this government, which are mainly general discussions and stemming from the fundamental importance of this issue in the history of the Fatimids. Therefore, the subject of the Fatimids lineage, despite having a general reputation, has rarely been the subject of independent and rigorous scientific studies. The few scientific researches available in this area are also limited to the sketching and superficial criticism of the narrations in favor and against the Alevi lineage of the Fatimids. In this article, by adopting a comparative method, through the application of the qualitative content analysis technique, an attempt is made to confront the reports of a wide range of sources that agree and disagree with the official narrative of the Fatimid government, the existing research gap in this field is resolved and a scientific and appropriate answer is given to this fundamental question.
ملخص الجهاز:
این گزارش اخومحسن به نوعی الهام بخش بیشتر گزارش هـای تـاریخی پس از او نیز هست که هر کدام به نوعی مخالف نسب علوی فاطمیان بوده اند (نـویری ، ١٩٨٤: ٢٥ /١٨٧؛ ابن واصـل ، ١٩٦٣: ١ /٢٠٤؛ ابـن تغـری بـردی ، ١٣٧٥: ٤ /٢٢٩)؛ بنـابراین ، براسـاس گزارش های ناقص مورخان و نسب شناسانی چون بغدادی ، ابن آیبک دواداری ، مقریزی ، ابن حزم اندلسی و نیز گزارش نسبتاً کامل تر اخومحسن دمشقی می توان نسب فاطمیان را براساس منـابع مخالف ، مطابق جدول زیر بازسازی کرد: جدول شمارۀ ١ نام فرد , معرفی در منابع , اطلاعات کلی , لیست منابع 1, میمون بن دیصان , معــروف بــه قــداح ، مولای امـام صـادق (ع ) از اهــالی رامهرمــز در اهـــواز، از خرمیـــان مجوس ، صاحب کتاب المیـــدان (در تأییـــد زندقه )، مؤسس مذهب باطنیه ، ادعای انتـساب به عقیل بن ابی طالـب و سپس ادعـای انتـساب بــــــه محمــــــدبن اســماعیل بــن جعفــر صادق (ع ).
d), TarīḴ Abūlfīda’, Research by Mohammad Dayubs, Beirut: Dār ul-kotob ul-‘elmīya.
0/) Critical research in sources: A case study on the lineage of the Fatimid caliphs 2 Ali Babaei Siab Received: 2022/12/31 Accepted: 2023/05/25 Abstract Because of its direct connection with the religious and political legitimacy of the leaders of this government, the issue of Fatimid ancestry has always been one of the most important topics for historians and genealogists contemporary to the Fatimid government and its successors.