خلاصة:
هدف از این پژوهش، اثبات وجود پیش فرض هایی برای اخلاق حرفه ای مدرسان دانشگاه ها در آموزه های دینی است. بدین منظور با روش تحقیق کتابخانهای و تحلیل و توصیف آیات قرآن و احادیث معصومین(ع) و دیدگاههای صاحب نظران، یافتههایی به دست آمد که نشان داد نه تنها بیشتر این پیش فرض ها با آخرین دست آوردهای علوم جدید همخوانی دارد بلکه برخی از آنها می تواند تاثیر گذاری بسیار بالایی در توفیق متولیان امر تعلیم و تربیت در داشته باشد. نتایج به دست آمده سه دسته پیش فرض عمده را برای ورود به عرصه تعلیم و تربیت به اثبات رساند که پایبندی به آن ها اساتید را در رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی خود موفق می دارد. این پیش فرض ها شامل عناصر و پیش فرض های اعتقادی: شامل باور کارآمدی ویژه انگیزه الهی، ایمان به نظارت دائمی خداوند و آشکار شدن واقعیت ها در قیامت، باورداشتن هدفمندی آفرینش و خلیفه الهی انسان و پیش فرض های معرفتی شامل والایی دانش و دانشوری، مقدم بودن تعلیم بر تزکیه از لحاظ فرایند، تقدم ارزشی تزکیه بر تعلیم، لزوم مخاطب شناسی و پیش فرض های رفتاری شامل آغاز کردن از خود و حفظ و تقویت جایگاه علمی خویش، رعایت وضعیت ظاهری مناسب ، نظم و انضباط کاری، مهربانی با مخاطبان و صداقت و یک رنگی و مثبت نگری که نقش اساسی در دست یابی به اهداف آموزشی و پرورشی آنان ایفاء می نماید.
ملخص الجهاز:
بـدین منظـور بـا روش تحقیـق کتابخانـه ای و تحلیـل و توصیف آیات قرآن و احادیث معصومین (ع ) و دیدگاه های صاحب نظران ، یافته هایی به دست آمـد که نشان داد نه تنها بیشتر این پیش فرض ها با آخرین دست آوردهـای علـوم جدیـد همخـوانی دارد بلکه برخی از آنها می تواند تاثیر گذاری بسیار بالایی در توفیق متولیان امر تعلیم و تربیت در داشته باشد.
این پیش فرض ها شامل عناصر و پیش فرض های اعتقـادی : شـامل بـاور کارآمدی ویژه انگیزه الهی ، ایمان به نظارت دائمی خداوند و آشکار شدن واقعیـت هـا در قیامـت ، باورداشتن هدفمندی آفرینش و خلیفه الهی انسان و پیش فـرض هـای معرفتـی شـامل والایـی دانش و دانشوری ، مقدم بودن تعلیم بر تزکیه از لحاظ فرایند، تقدم ارزشی تزکیه بر تعلـیم ، لـزوم مخاطب شناسی و پیش فرض های رفتاری شامل آغاز کردن از خـود و حفـظ و تقویـت جایگـاه علمی خویش ، رعایت وضعیت ظاهری مناسب ، نظم و انضباط کـاری ، مهربـانی بـا مخاطبـان و صداقت و یک رنگی و مثبت نگری که نقـش اساسـی در دسـت یـابی بـه اهـداف آموزشـی و پرورشی آنان ایفاء می نماید.
( مدرسی،١٣٧١ ، ص ٢٢٩ ) علاوه بر این که قرآن کریم کارهای ارزشمند و مورد قبول خداونـد را بـا قیـدهایی ماننـد: «فی سبیل الله »، «ابتغاء وجه الله » و «فی الله » معرفی می کند، رسول اکرم (ص )نیز می فرماید: ارزش اعمال به نیت هایی است که برای آنها می شود و برای هرکسی همان چیـزی اسـت کـه نیت کرده است .