خلاصة:
پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد رسانه ای با پرسه زنی اینترنتی و بهره وری منابع انسانی الکترونیک در اساتید مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کلیه اساتید مدرس رشته مامایی و پرستاری دانشگاه های آزاد استان مازندران در سال تحصیلی 1401 – 1400، به تعداد 380 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 191 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه، انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات،پرسشنامه های سواد رسانه ای فلسفی (1393)، پرسه زنی اینترنتی اسکیو (2012) و بهره وری منابع انسانی الکترونیک محقق ساخته در اختیار پاسخگویان بود. جهت تعیین پایایی به روش همسانی درونی و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سواد رسانه ای برابر 0/88، پرسه زنی اینترنتی برابر 0/90 و بهره وری منابع انسانی الکترونیک برابر 0/84 بدست آمد. جهت آزمون آماری فرضیه ها و تعمیم اطلاعات حاصل از نمونه به جامعه آماری از مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار PLS3 استفاده شد. نتایج کیفی پژوهش نشان داد میزان سواد رسانه ای، پرسه زنی اینترنتی و بهره وری منابع انسانی الکترونیک در اساتید مامایی و پرستاری دانشگاه های آزاد استان مازندران بالاتر از متوسط است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد بین آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای، درک محتوا پیام های رسانه ای، نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای و تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای با پرسه زنی اینترنتی رابطه معناداری وجود دارد در حالی که بین گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای و پرسه زنی اینترنتی رابطه وجود ندارد. از طرفی یافته ها نشان داد که بین آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای، درک محتوا پیام های رسانه ای، نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای، گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای و تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای با بهره وری منابع انسانی الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
نتایج کیفی پژوهش نشان داد میزان سواد رسانه ای، پرسه زنی اینترنتی و بهره وری منابع انسانی الکترونیک در اساتید مامایی و پرستاری دانشگاه های آزاد استان مازندران بالاتر از متوسط است .
با توجه به مطالب مطرح شده ، کمتر پژوهشی دانشگاهی جهت بررسی رابطه سواد رسانه ای با پرسه زنی اینترنتی و بهره وری منابع انسانی الکترونیک در بین اساتید دانشگاه ها موجود است .
به عبارت دیگر نتیجه گیری می شود که بین آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای، درک محتوا پیام های رسانه ای، نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای، تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای و بهره وری منابع انسانی الکترونیک در بین اساتید مامایی و پرستاری رابطه وجود دارد.
به عبارت دیگر نتیجه گیری می شود که بین سواد رسانه ای با بهره وری منابع انسانی الکترونیک و پرسه زنی اینترنتی در بین اساتید مامایی و پرستاری رابطه معنی داری وجود دارد.
یکی دیگر از نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد رابطه معنادار مثبت بین نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای و بهره وری منابع انسانی الکترونیک اساتید وجود دارد.
برا این اساس می توان نتیجه گرفت بین سواد رسانه ای با بهره وری منابع انسانی الکترونیک و پرسه زنی اینترنتی در بین اساتید مامایی و پرستاری رابطه وجود دارد نتیجه به دست آمده با نتایج پژوهش های سلیمانی و همکاران (١٤٠٠)، هاشمی (١٣٩٦) و شریف زاده و همکاران (١٣٩٥)رزاقی و همکاران (١٤٠١)،واگبار (٢٠٢٢) و ایستیفچی و گوکسل (٢٠٢٢) بر این اساس پیشنهاد میشود زمینه سازی و آگاه سازی و آموزش مناسب سواد رسانه ای برای رسیدن به رشد و توسعه فکری برای استادان بخصوص استادان پزشکی و پیراپزشکی فراهم گردد.