خلاصة:
هدف تحقیق حاضر بررسی فرهنگ سازمانی و رویکرد استراتژیک در پیشبرد مهارتهای ارتباطی کارکنان (شهرداری شهرستان خوی) میباشد. مطالعه حاضر از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی است و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، در زمره پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان شهرداری شهرستان خوی و صاحب نظران و متخصصین در این حوزه میباشد که برابر 850 نفر می باشد، با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونهگری تصادفی 264 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش برای اندازه گیری متغیرها از سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، پرسشنامه برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی (نصراللهی، 1388) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کارکنان بارتون استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی به دست آمده برای مهارتهای ارتباطی کارکنان853/0R= درسطح معناداری01/0= معنادار بود و نشان داد بین فرهنگ سازمانی با مهارتهای ارتباطی کارکنان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. در این پژوهش مقدار رگرسیون 34 درصد شده است به این معنا که فرهنگ سازمانی 34درصد توانایی پیش بینی مهارتهای ارتباطی کارکنان را داشته است ولی رویکرد استراتژیک با سطح معنی داری 134/0 نشان داد که بین رویکرد استراتژیک و مهارتهای ارتباطی کارکنان رابطهای وجود ندارد. از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، فرهنگ انطباق پذیری با ضریب تعیین 521/0 بیشترین پیش بینی کننده و تاثیرگذارترین شاخص بر روی مهارتهای ارتباطی کارکنان بود، فرهنگ مشارکتی با ضریب تعیین 151/0 کم اهمیت ترین و کم تاثیرگذارترین شاخص در پیش بینی متغیر مهارتهای ارتباطی کارکنان شد.
ملخص الجهاز:
آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای فرهنگ سازمانی و رویکرد استراتژیک و مهارتهای ارتباطی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج ضريب همبستگي رگرسیون نيز نشان داد كه رابطة مستقيم و معناداري (01/0P و542/0=R) بين متغير ملاك (مهارت ارتباطی کارکنان) و متغيرهاي پيشبين (فرهنگ سازماني) وجود دارد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 8: نتيجه آزمون t مقدار tمشاهده شده درجدول، برابر با (89/4-) است و از مقدار بحراني بزرگتر است، پس فرض صفر رد مي گردد، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصد مي توان این گونه نتیجه گیری کرد: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه سيالي) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10: نتيجه آزمون t مربوط به مولفه بسط طبق نتایج جدول، ميزان t مشاهده شده برابر با(47/12-) است که از مقدار بحراني بزرگتر بوده، لذا فرض صفــر رد مي شود، يعني در اين پژوهش با اطمينان %99 درصـد مي توان گفت: ميزان رشد خلاقيت (از نظر مؤلفه بسط) در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، به طور معناداري بالاتر از دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند.