خلاصة:
قیمت بهعنوان یکی از عناصر آمیخته بازاریابی، نقش اساسی در تصمیمگیری گردشگران و همچنین درآمد فعالان عرصه گردشگری دارد و ازاینرو شناسایی اجزاء و عوامل تأثیرگذار بر فرآیند قیمتگذاری، امری ضروری تلقی میشود. شیوع کرونا در ایران ، یکی از موقعیتهایی است که توجه کسبوکارهای گردشگری را بهضرورت مدیریت فرآیند قیمتگذاری و بهروزرسانی قیمت محصولات گردشگری، متناسب با وضعیت کنونی بازار گردشگری جلب نموده است. در این پژوهش که با رویکردی کیفی-کمی و با استفاده از نگاشت شناختی فازی انجامشده است ، با استفاده ازنظر 9 نفر از صاحبنظران حوزههای مختلف گردشگری، بهعنوان خبره، ابتدا 29 عامل قیمتگذاری محصولات گردشگری شناساییشده و سپس با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته، 18 عامل در قالب 4 بعد انتخاب گردیدند. سپس به شناسایی مهمترین مؤلفههای قیمتگذاری در زمان شیوع ویروس کرونا در این بخش پرداختهشده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بهمنظور قیمتگذاری مناسب محصولات گردشگری ایران در زمان شیوع ویروس کرونا، چهار مؤلفه پوشش هزینهها و جلوگیری از ضرر، قدرت خرید، بقاء در بازار گردشگری و میزان تقاضای گردشگران نسبت به سایر مؤلفهها، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و میتوانند در قیمتگذاری خدمات و محصولات گردشگری در این برهه موردتوجه و استفاده سیاستگذاران و برنامه ریزان قرار گیرد.
Price, as an element of marketing, plays an essential role in the decision-making of tourists as well as the income of tourism activists. Therefore, it is essential to identify the components and factors affecting the pricing process. The outbreak of COVID-19 in Iran has drawn the attention of tourism businesses to the necessity of the pricing process and updating the price of tourism products. We examined the pricing components of tourism products by qualitative-quantitative approach and using fuzzy cognitive mapping. We identified 29 pricing factors of tourism products using the opinion of 9 tourism experts. In the next step, 18 factors were selected in 4 dimensions using semi-structured interviews. Finally, we identified the most important components of tourism products’ pricing during the COVID-19 outbreak. The findings indicate that four components of cost coverage and loss prevention, purchasing power, survival in the tourism market, and the extent of tourist demand are more important than other components during the coronavirus outbreak.
ملخص الجهاز:
یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بهمنظور قیمتگذاری مناسب محصولات گردشگری ایران در زمان شیوع ویروس کرونا، چهار مؤلفه پوشش هزینهها و جلوگیری از ضرر، قدرت خرید، بقاء در بازار گردشگری و میزان تقاضای گردشگران نسبت به سایر مؤلفهها، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و میتوانند در قیمتگذاری خدمات و محصولات گردشگری در این برهه موردتوجه و استفاده سیاستگذاران و برنامه ریزان قرار گیرد.
ازنظر مدیلتون و کلارک ٢ (٢٠٠١) ، به دلیل عواملی ازجمله کشش پذیری بالای قیمت ها در بخش های اختیاری بازار گردشگری ، عدم امکان نگهداری سهام برای طیف گسترده ای از محصولات خدماتی ، احتمال زیاد نوسانات کوتاه مدت عمده و غیرقابل پیش بینی در عناصر هزینه مانند نرخ ارز، کاهش قیمت تاکتیکی توسط رقبای بزرگ در زمان بالاتر بودن عرضه نسبت به تقاضا، وجود رقابت های شدید قیمتی و ضرورت قیمت گذاری فصلی برای مدیریت تقاضا ، مشکلات قیمت گذاری خدمات گردشگری تشدید شده و به تلاش مضاعفی از طرف مدیران این نوع کسب وکارها برای تنظیم و تعیین قیمت ها نیازمند است .
Journal of Urban Economics and Management; 10 (37) :1-18 (in persian) ‐ Alegre, J.
(2022) Investigating the impact of marketing strategy on the choice of pricing strategy in the tourism industry (case study: Mashhad travel agencies).
Tourism Demand Elasticities by Income and Prices of International Market Regions: Evidence Using Vietnam’s Data.
Journal of Economic Modeling Research, 8 (28) :161-190 (In Persian) ‐ Sánchez-Lozano, G.