خلاصة:
نکته دیگری که از دیرباز مورد توجه بزرگان و علما بوده، آموزش و یادگیری در دوران کودکی است که تاثیر آن همچون نقش و طرحی بر روی سنگ است که هرگز از بین نمی رود در ادبیات ما تعدادی داستانهای حماسی و پهلوانی زیاد است. درک بسیاری از بخشهای کل به مهارتهای تفکر برمی گردد. باید از این زمینهها در جهت ایجاد خلاقیت و پرورش ذهن کودک بهره برداری نمود. از طریق ساده سازی داستان ها، میتوان کودکان را به اندیشیدن سوق داد تا به عنوان یک مهارت در زندگی خویش از آن استفاده کنند. در شاهنامه قریب به 30 بار واژه کودکی و 135 بار واژه کودک بکار گرفته است. قهرمانان شاهنامه نیز در کودکی متحمل سختی ها بودهاند از زال که در دل کوه و در آغوش سیمرغ پرورش مییابد تا سهراب که بدور از پدر، سرگردان یافتن او میشود. کودکی در حماسه ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است و حتی قبل از تولد را در برمی گیرد. بزرگان ایرانی، پیش از ازدواج به نژاد و نسب کودک اهمیت میدادند، حتی ممکن بود کودکی به سبب تقدیر شوم، مورد خشم و بی مهری قرار گیرد و...مقالۀ حاضر تلاش دارد تا به بررسی ایام کودکی در زندگی پهلوانان و بزرگان ایرانی بپردازد.
ملخص الجهاز:
بررسی کودکی پهلوانان در مشهورترین حماسههای ایران (با تکیه بر شاهنامه) زهرا جاموسیان( دکترآسیه ذبیح نیا عمران(( چكيده نکته دیگری که از دیرباز مورد توجه بزرگان و علما بوده، آموزش و یادگیری در دوران کودکی است که تأثیر آن همچون نقش و طرحی بر روی سنگ است که هرگز از بین نمی رود در ادبیات ما تعدادی داستانهای حماسی و پهلوانی زیاد است.
برخی از منابع که در آن به حماسه اشاره شده است عبارتند از: سواعدی، عادل و اشرف منتظری، ۱۳۹۴، بررسی جایگاه کودک در شاهنامه فردوسی، دومین کنگره ملی پژوهشهای کاربردی علوم انسانی اسلامی، گرگان، موسسه فرهنگی نسیم موعود، صفا، ذبیح الله، (1380)، تاریخ ادبیات در ایران، ج 1، تهران، فردوس.
پهلوان برتر منش شاهنامه، پهلوانی با هنر و با فرهنگ است و هنر و فرهنگ تا آن اندازه در شاهنامه مهم و انسانی است که میتواند از گوهر و نژاد خوب و مستحسن برخیزد: ز دانا بپرسید پس دادگر که فرهنگ بهتر بود یا گهر؟ چنین داد پاسخ بدو رهنمون که فرهنگ باشد ز گهر فزون که فرهنگ آرایش جان بـود ز گوهر سخن گفتن آسان بود گهربی هنرزاروخوارست و سست به فرهنگ باشد روان تندرست (شاهنامه چاپ بروخیم، 2454، 8) نقش «تقدیر» در تولد و کودکی پهلوانان حماسههای پهلوانی ایران، نمایش سلطهی تقدیر بر زندگی پهلوانان هستند.
در مجموع، در شاهنامه قریب به 30 بار واژه کودکی و 135 بار واژه کودک بکار گرفته شده که نشان میدهد، فردوسی از بیان این دوران مقصودی داشته است.
براون، ادوارد، (1335)، تاریخ ادبی ایران، ترجمه علی پاشا صالح، چاپ دوم، تهران: انتشارات ابن سینا.
پور داوود، ابراهيم، (1355)، فرهنگ ايران باستان، بخش نخست، چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
یشتها، (1347)، ابراهیم پورداوود، چاپ سوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.