خلاصة:
زمینه و هدف: در سالهای اخیر، روند مهاجرت دانشجویان، استادان و متخصصان بهداشت و درمان شتاب قابلتوجهی را نشان میدهد. در این پژوهش، با نگاهی چندبعدی روند و علل مهاجرت نخبگان و متخصصان و سیاستهای مرتبط با گسترش نظام آموزش عالی کشور و حمایت دولت از تحقیق و توسعه، تجزیه و تحلیل شده و نحوه ایجاد و تشدید محرکهای مهاجرت با رویکردی علاججویانه بررسی میشود.
روش: روش جمعآوری دادههای این مطالعه به صورت کمی و کیفی از طریق بررسی مقالات، کتابها، اسناد و پایگاههای داده داخلی و خارجی و همچنین نظرات پانل نخبگانی با استفاده از روش تحلیل محتوا میباشد.
یافتهها: همزمان با تحولات فرهنگی و اجتماعی بیست سال اخیر، سیاستهای ناکارآمد اتخاذ شده مرتبط با گسترش غیرآیندهنگرانه ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بدون توجه به ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش، موجب شده تا بخش مهمی از منابع انسانی و مالی کشور مورد بهره برداری قرار نگیرند. اجرای این سیاستها حداقل دو دهه رشد علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را با کندی روبهرو کرده و از سوی دیگر فرصت توسعه کشور را به یک محرک و تشدیدکننده عوامل مؤثر بر مهاجرت تبدیل کرده است.
نتیجهگیری: کشور میبایست در برخی سیاستها و برنامههای گذشته بویژه در حوزههای آموزش، پژوهش و فناوری، بازنگریهای اساسی انجام دهد تا بتواند به توسعه اقتصادی- اجتماعی مطلوب و مرجعیت علمی دست یابد. تاخیر در این امر بدون شک خسرانهای جبران ناپذیر را برای کشور بهدنبال خواهد داشت.
Background: In recent years, the process of immigration of students, professors and healthcare professionals has significantly accelerated. In this research, the trend and causes of migration of talents and professionals are studied with a multidimensional perspective. Subsequently, policies related to expansion of the country's higher education system, governmental support for research and development, and creation and intensification of migration drivers will be studied as examples.
Method: The data collection method of this study is both quantitative and qualitative, including review of articles, books, documents, and national and international databases as well as the opinions of the elite panel using content analysis method.
Results: Simultaneous with the cultural and social developments of the last twenty years, the inefficient adopted policies related to non-futuristic expansion of the capacity of universities and higher education centers without considering improvement of the quality of education and research, have caused an important part of human resources and the country's budget to not be exploited. Implementation of these policies has impeded scientific, social, economic and political growth for at least two decades, and on the other hand, has turned the country's development opportunity into a driver and intensifier of the factors affecting immigration.
Conclusion: The country should carry out fundamental revisions in some past policies and programs, especially in terms of education, research, and technology, in order to achieve desirable economic-social development and scientific authority. Delay in this matter will undoubtedly lead to irreparable losses for the country.