خلاصة:
زمینه و هدف: با گسترش فناوری های دیجیتال در بهداشت و درمان، ارتقای سطح دانش و مهارت استفاده از این فناوری ها به عنوان یک ضرورت شناخته می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین محتوای برنامه آموزش سلامت دیجیتال و مهارت های مورد نیاز گروه های مختلف انجام گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع مروری است و به منظور گردآوری اطلاعات، جستجو در سه پایگاه Pubmed، Web of Science، و Scopus در بازه زمانی 2000 تا 2022 میلادی انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از فرم استخراج داده انجام و محتوای مطالعات انتخاب شده براساس اهداف مطالعه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: پس از بازیابی مقالات، تعداد 54 مقاله از 97 مقاله بازیابی شده براساس معیارهای ورود، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت انواع دانش ها، مهارت ها، و چالش های آموزش سلامت دیجیتال براساس گروه های هدف ارائه شده است. نتیجه گیری: به منظور بهرهمندی از مزایای سلامت دیجیتال، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی برای استفاده از این تکنولوژی ها ضروری است. تدوین برنامه راهبردی آموزش سلامت دیجیتال در کنار ایجاد دوره های آموزش مداوم، گنجاندن محتوای آموزش سلامت دیجیتال در برنامه آموزش درسی ارائهدهندگان و مدیران سلامت و نیز ترویج از طریق مراکز فنی حرف های و موسسات خصوصی معتبر مهم برای شهروندان ضروری به نظر میرسد.
Background: Expansion of digital technologies in healthcare, necessitates improving the level of knowledge and skill of using these technologies. The present study was conducted with the aim of determining the content of the digital health education program and the skills required by different groups.
Methods: This was a review study, which included a search in Pubmed, Web of Science, and Scopus focusing on studies published from 2000 to 2022. The search for obtaining relevant studies was performed in September 2022. The content of the selected studies was analyzed based on the objectives of the study, and data was extracted using a form.
Results: After retrieving the articles, 54 out of the 97 articles were selected and analyzed based on the inclusion criteria. Finally, the types of required knowledge and skills, as well as challenges of digital health education was presented based on different target groups.
Conclusion: To benefit fromdigital health, it is necessary to train and empower different user groups for effective and efficient use of digital health technologies. Formulating a strategic plan for digital health education, along with creating continuous training courses, including the content of digital health education in the curriculum of health providers and managers, as well as promoting it through professional technical centers and institutions are necessary for citizens.