خلاصة:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی شایستگی های مورد نیاز مدیران در نظام سلامت و طراحی مدل شایستگی میباشد. بهعلاوه این تحقیق بهدنبال اولویت بندی شایستگی های شناسایی شده میباشد. ویژگی منحصر به فرد این تحقیق تمرکز بر دانشگاههای علوم پزشکی و ارائه راهکارهای عملیاتی برای ارتقای شایستگی مدیران در این حوزه میباشد. روش: این تحقیق در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول شایستگیهای مورد نیاز مدیران با انجام مصاحبه با خبرگان و مطالعه ادبیات موضوع شناسایی و مدل شایستگی طراحی شد. در مرحله دوم با استفاده از روش بهترین- بدترین گزینه، شایستگیهای شناسایی شده اولویت بندی شدند. یافتهها: پس از بررسی ادبیات موضوع و مصاحبه با متخصصان و مدیران نظام سلامت، تعداد 59 متغیر به عنوان شایستگی های نهایی در هرم چهار سطحی شایستگی مدیران قرار گرفت. در سطح پایه، شایستگی های زیربنایی، سپس شایستگی های نگهدارنده و تقویت کننده و در بالاترین سطح شایستگی های متعالی قرار میگیرند. در بین شایستگی های زیربنایی، متغیرهای مسئولیت پذیری، تفکر سیستمی و کارگروهی؛ در بین شایستگی های نگهدارنده، متغیر توانایی حل مسئله؛ در بین شایستگی های تقویت کننده، متغیرهای برنامه ریزی و سازماندهی و مدیریت منابع انسانی و در بین شایستگی های متعالی، متغیر نگرش بهبود مستمر به عنوان مهمترین متغیرها شناسایی شدند. نتیجهگیری: شایستگی های زیربنایی بیشتر به ویژگی های شخصی افراد مرتبط میشود و پایه و اساس موفقیت مدیران است. نبود شایستگی های نگهدارنده باعث عدم موفقیت مدیران میشود و وجود آنها به تنهایی لازمه موفقیت نیست. شایستگی های تقویت کننده دربرگیرنده شایستگی های مدیریتی و تخصصی شغلی است و وجود این شایستگیها به بهبود عملکرد و افزایش اثربخشی کمک میکند. شایستگی های متعالی به عنوان بالاترین سطح شایستگی، باعث موفقیت نهایی مدیران در سازمان میشود.
Background: This study aims to identify necessary competencies for managers in the healthcare system and design a competency model. Additionally, this research prioritizes the identified competencies. The unique feature of this study is focus on medical universities and providing practical solutions to enhance the competency of managers in this field.
Methods: This research was conducted in two phases. In the first phase, necessary competencies for managers were identified using interviews with experts and literature review. Subsequently, a competency model was designed. In the second phase, using the best-worst method, identified competencies were prioritized.
Results: After reviewing literature and interviewing healthcare experts and managers, 59 variables were identified as final competencies in a four-level competency pyramid for managers. At the base level are foundational competencies, followed by maintenance and enhancement competencies, and at the highest level are advanced competencies. Among foundational competencies, responsibility, systems thinking, and teamwork were identified as important variables. Among maintenance and enhancement competencies, problem-solving ability was found to be crucial. Planning and organizing as well as human resource management were important variables among enhancement competencies. Finally, continuous improvement attitude was identified as the most important variable among advanced competencies.
Conclusion: Foundational competencies are generally related to personal characteristics of individuals and are the basis of manager success. Absence of maintenance competencies leads to failure of managers, and their presence alone is not necessary for success. Enhancement competencies includes managerial and job-specific competencie, the presence of which helps improve performance and increase effectiveness. Advanced competencies as the highest level of competency lead to ultimate success of managers in the organization.